Nieuwe podcastaflevering 'Wat zeg jij nou' online: Thuisvoelen op de hogeschool

Een podcast voor en door studenten

16 juni 2022

In de podcast 'Wat zeg jij nou' gaat host Kiersha maandelijks in gesprek met twee medestudenten over onderwerpen waar studenten mee te maken hebben. Van je studie tot aan maatschappelijke issues die ons allen aangaan. Alles wordt besproken! Transparant en open, op z’n Rotterdams. We willen studenten inspireren door te luisteren naar elkaars verhalen. Zo ontstaan de leukste en eerlijkste gesprekken.

Niet iedere student voelt zich thuis op Hogeschool Rotterdam. Bijvoorbeeld omdat diegene zich niet herkent in de groep docenten of door opmerkingen van studiegenoten. Door hierover open en eerlijk in gesprek te gaan met elkaar, kunnen we ervoor zorgen dat hierin verbetering komt. Daarom praat host Kiersha in aflevering 6 van deze podcast met alumnus Tony do Rosario en student Souraya Alves over onder meer discriminatie, racisme en inclusiviteit. Ook belt ze met Sami Martins Ribeiro, oprichter van het platform INCLUDED en met Guusje Tavecchio, beleidsmedewerker Inclusiviteit & Diversiteit. Een eerlijke en ogen opende aflevering, luister hem hier of via je favoriete podcastapp.

Heb jij te maken gehad met racisme of discriminatie? Je kunt op verschillende manieren terecht op Hogeschool Rotterdam.

Ben jij ook zo’n vlotte prater? En lijkt het je leuk om deel te nemen aan onze podcast? Stuur een mailtje naar: nieuws@hr.nl

Volg ons op Instagram en FB: @hogeschoolrotterdam

Luister op Spotify

Luister op Apple Podcasts

Luister op Google Podcasts

#5 Geldzorgen
Hou jij aan het einde van je geld ook altijd een stukje maand over? Studeren en je geldzaken op orde krijgen, is niet altijd even gemakkelijk. Onze podcasthost Kiersha en studenten Jeremy en Chanté weten er alles van. In aflevering 5 van ‘Wat zeg jij nou?!’ gaan ze met elkaar in gesprek over bijbaantjes, sparen, de woningmarkt en nog veel meer. Ook bellen ze met Vanessa van Mingelisisters, een bedrijf dat studenten helpt beter met hun geld om te gaan. Een inspirerende podcast vol tips & tricks die je niet wilt missen!

Wist je trouwens dat je vanuit Hogeschool Rotterdam ook hulp kunt krijgen op dit gebied?
- Je kunt terecht bij studentdecanen
- Er is een keuzevak Omgaan met geld, nooit meer rood!
Workshop ‘Omgaan met geld’ in samenwerking met Kredietbank Rotterdam
- Studentenwelzijn organiseert samen met Mingelisisters de training Hoe je met de BBB-methode een financieel gezond studentenleven kunt leiden
Online workshop van Mirro, die wordt aangeboden door Studentenwelzijn

Uiteraard kun je ook buiten de hogeschool terecht met vragen over geldzaken. Bijvoorbeeld bij:
Jongerenloket van Gemeente Rotterdam
Jongeren Informatie Punt Rotterdam

#4 Straatintimidatie
‘Pssst, meisje, zal ik met je meelopen naar huis?’ Straatintimidatie is een groot probleem in Rotterdam. Veel van ons hebben er wel eens mee te maken, ook onze podcasthost Kiersha en studenten Anouk en Angie, die in aflevering 4 van ‘Wat zeg jij nou?!’ met elkaar in gesprek gaan over dit gevoelige onderwerp. Wat zijn hun ervaringen met straatintimidatie en wat denken ze dat er tegen moet gebeuren? Verder bellen ze met wethouder Vincent Karremans, die vertelt wat de gemeente aan het probleem probeert te doen en met Jens van Tricht, de oprichter van Emancipator en positieve strijder tegen straatintimidatie.

Kortom; weer een inspirerende podcast die je niet wilt missen! Lees mee via het audioscript.

Lees het interview met onze host Kiersha op Profielen: ‘Ik had niet door hoe negatief ik dacht, en ben daaraan gaan werken’

#3 Sociale druk
“Aaah, doe nog even één drankje met ons! Je gaat toch nog niet naar huis?” We hebben allemaal wel eens met sociale druk te maken. In aflevering 3 van ‘Wat zeg jij nou?! gaat host Kiersha over dit onderwerp in gesprek met Social Work-student Asali en Joshua, die Communicatie studeert. Zij vertellen hoe ze in de loop der jaren anders zijn omgegaan met sociale druk. Ook helpen ze Kiersha met haar dilemma: wel of niet ingaan op een uitnodiging voor een concert van Burna Boy. Verder bellen we met studentendecaan Lianne Keemink om te vragen met wat voor onderwerpen rond sociale druk studenten bij haar aankloppen. Ze heeft een paar mooie tips in petto!

#2 Onze kracht: persoonlijk leiderschap
In aflevering 2 gaat host Kiersha in gesprek met Cibelle, vierdejaars Verloskunde en Wendel, tweedejaars Human Resource Management. Waar halen zij hun kracht vandaan? Wat betekent ‘leiderschap’ voor hen? We hebben het ook aan Hugo gevraagd, docent Social Work.

#1 Bijna zomervakantie
In deze eerste aflevering gaat Kiersha in gesprek met Anouk, derdejaars Mens en Techniek Gezondheidszorg Technologie en Marwan, eerstejaars Commerciële Economie Creative Marketing and Sales over de zomervakantie. Hoe hebben zij het afgelopen jaar ervaren? Wat gaan ze doen tijdens de zomervakantie? Wat zijn de leukste hotspots in Rotterdam?

We hebben het ook aan Emel gevraagd, docent International Business. Voor haar begint de vakantie nadat ze klaar is met nakijken.