Studenten nemen eigen duurzaamheidsbeleid van de hogeschool onder de loep

08 juli 2021

Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen de hogeschool. Studenten, docenten, lectoren, onderzoekers, bedrijven en organisaties werken samen aan een duurzame wereld. Hogeschool Rotterdam wil haar duurzaamheidsdoelstellingen verder uitwerken en de zichtbaarheid op dit terrein verder vergroten. Studenten van de opleiding Accountancy en de minor Finance & Accounting helpen daarbij door het duurzaamheidsbeleid in kaart te brengen.

De studenten gaan samen met hun docenten en Kenniscentrum Business Innovation aan de slag met duurzaamheidsindicatoren om inzicht te krijgen in hoe duurzaamheid binnen de hogeschool verbeterd kan worden. Inzicht in deze indicatoren stimuleert ook het denken over hoe het anders kan. Communicatie en transparantie over haar duurzaamheidsbeleid zet Hogeschool Rotterdam op de kaart als duurzame hogeschool.

Eerste project: de afvalstromen

Het eerste project waarover de studenten zich gaan buigen is het afval van de hogeschool. De studenten gaan onderzoeken hoe de hogeschool de verschillende afvalstromen verder kan reduceren, scheiden en recyclen en hoe dit financieel en maatschappelijk inzichtelijk kan worden gemaakt. Daarbij spelen true pricing, true costing en duurzaam rapporteren een belangrijke rol. Met deze methoden worden ook de werkelijke kosten van een product, de impact voor milieu en maatschappij, berekend en benoemd.

Krachtenbundeling

De onderwijsinstituten Hogeschool Rotterdam Business School en het internationaal georiënteerde Rotterdam Business School hebben samen met Kenniscentrum Business Innovation (de lectoraten Finance & Business Innovation en Circulaire Economie) onder meer betekeniseconomie en circulariteit centraal gesteld in hun visie op onderwijs en onderzoek.  Het is hun gemeenschappelijke doelstelling om zowel kennis te ontwikkelen als door te geven over dit maatschappelijk belangrijke thema. Daarmee leveren ze ‘futureproof’ studenten af die deze kennis kunnen overdragen aan de snel veranderende maatschappij:  ‘let’s change the face of business’.

Aan de slag met eigen vraagstukken

“Het is extra mooi dat de studenten deze keer aan de slag kunnen met vraagstukken van de hogeschool zelf. We creëren kennis op het terrein van duurzaamheidsindicatoren en het meten van de impact van duurzaamheid en daarnaast komen we tot een duurzaamheidsrapportage die toepasbaar is voor Hogeschool Rotterdam”, stellen lectoren Koen Dittrich en Maaike Lycklama à Nijeholt.

“Het mes snijdt aan twee kanten: het hanteren van op duurzaamheid gerichte stuurvariabelen naast financiële stuurvariabelen helpt de hogeschool om haar duurzaamheidsbeleid verder te onderbouwen en uit te werken en geeft studenten de juiste kennis en inzichten mee om dit op hun toekomstige werkplek breder uit te zetten in de maatschappij”, vullen Collegelid Wijnand van den Brink en programmamanager Myrna van de Water, opdrachtgever van het project, aan.