Lab Fygital presenteert: Zo worden mkb-retailers digital leaders

05 april 2019

Een van de grote uitdagingen voor het winkelbedrijf is de overstap naar omnichannel retail. In Lab Fygital pakt Kenniscentrum Creating 010 samen met mkb-retailers deze uitdaging op. Samen met retailers verkennen onderzoekers en studenten de toekomst waarin de integratie van fysieke winkel met online retail een feit zijn. Binnen een omnichannel formule staan klanten en hun ervaringen meer dan ooit centraal. Ze ervaren een naadloze vervlechting van het dienstenaanbod in de winkel en digitaal. Momenteel is het nog weinig retailondernemers gelukt om een omnichannel formule neer te zetten.

Digitale Transformatie

Op het recent op 11 maart in Roosendaal gehouden Retailagenda Innovatiefestival van de Retailagenda presenteerde Creating 010 een visie op de wijze waarop omnichannel innovatie kan plaatsvinden. Na een korte introductie van Paul Rutten zette Peter Troxler uiteen welke keuzes retailers moeten maken met het oog op een succesvolle digitale transformatie. Troxler liet allereerst, op basis van onderzoek van Cap Gemini samen met het Massachusettes Institute of Technology (MIT), zien dat bedrijven die op het terrein van digitale innovatie in de lead zijn, zich op de eerste plaats concentreren op de vraag welke transformatie ze willen doormaken. Het gaat er allereerst om een heldere toekomstvisie te articuleren en te delen. Daarbinnen moeten investeringen in digitale diensten gecoördineerd en beheerst worden. Pas daarna gaan ze aan de slag met de implementatie van digitale diensten. Ten derde is het van groot belang ervoor te zorgen dat de organisatie van het bedrijf klaar is voor de noodzakelijke veranderingen. Ondernemingen die daarin slagen worden wel digerati genoemd. Bedrijven die snel en niet bijzonder doordacht overgaan tot implementatie van digitale diensten, de zogenaamde fashionistas, vieren kortstondige successen uitbundig, maar kunnen die vaak niet bestendigen in een langdurig concurrentievoordeel.

Mkb-retailers

Om te laten zien dat een dergelijke aanpak ook voor mkb-retailers kan werken greep Peter Troxler terug op een onderzoek naar de wijze waarop relatief kleine winkeliers op het Chinese vasteland aan de slag zijn gegaan met e-commerce, gericht op de buitenlandse markt. Aanvankelijk zochten zij hun toevlucht tot een website op het platform van de Chinese internetgigant Alibaba. Die stap had nauwelijks effect op het aantal transacties. Pas toen ze instapten in een ontwikkelprogramma van datzelfde Alibaba, waarin een gerichte strategie werd uitgestippeld, bleek er sprake van aantrekkende handel en verkeer. Alibaba functioneerde voor de Chinese mkb’ers als partner in de ontwikkeling van hun business. Troxler gaf aan dat het Chinese voorbeeld laat zien dat ook mkb’ers aan digitale transformaties kunnen werken, al hebben ze daar wel de ondersteuning van derden bij nodig.

Kennispartners

In de debatten die volgden in de context van de tweemaal gehouden workshop, werd volop gereflecteerd op de consequenties van bovenstaand statement voor de Nederlandse retail. Allereerst werd vastgesteld dat het winkelbedrijf in ons land nog een lange weg te gaan heeft naar een omnichannel toekomst. Daarnaast spitste de discussie zich toe op wie in ons land de rol van partner voor de mkb-retail zou kunnen vervullen die Alibaba in China vervult. Ligt die rol bij bol.com of mogelijk Amerikaanse platforms als Amazon of Google? Is het wachten totdat Alibaba zich in Nederland vestigt? Duidelijk werd dat de wens om commercieel en politiek onafhankelijk te blijven aarzelingen oproept om zich te committeren aan grote techondernemers uit de Verenigde Staten of een e-commerce grootheid uit de Volksrepubliek China.

De onderzoekers van Creating 010 stellen dat Nederlandse kennis- en onderzoeksinstellingen samen met de sector die rol zouden moeten invullen. Ook de Kamer van Koophandel kan van betekenis zijn. Momenteel leveren de activiteiten binnen het project Future-Proof Retail maar ook van het Retail Innovation Platform een belangrijke bijdrage aan de vertaling en doorwerking van onderzoek naar de omnichannel praktijk van morgen.