Hogeschool Rotterdam ondertekent convenant met Rijksoverheid en hogescholen voor opleiden van inkopers

Convenant ‘Opleiden tot inkopers met impact’

01 juli 2021

Op woensdag 30 juni 2021 ondertekenden de vertegenwoordigers van vijf hogescholen en André Weimar als Chief Procurement Officer Rijk namens de Rijksoverheid het convenant ‘Opleiden tot inkopers met impact’. Dit convenant is gericht op het creëren van een optimale aansluiting tussen de uitstroom van hogescholen en de instroom in de inkoopkolom van het Rijk. Hogeschool Rotterdam is naast Hanzehogeschool, Hogeschool Utrecht, Hogeschool van Amsterdam en De Haagse Hogeschool één van de ondertekenaars. Dit convenant is voor de Rijksoverheid een belangrijke stap in het professionaliseringsproces van rijksinkopers.

Belangrijke stap

In 2019 werd de rijksbrede inkoopstrategie ‘Inkopen met Impact’ door minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties) en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) namens het kabinet naar de Tweede Kamer gestuurd. André Weimar, CPO Rijk: “We zijn erg blij met deze samenwerking. De inkoop door het Rijk moet leiden tot kwalitatief goede producten en diensten, maar vooral ook bijdragen aan maatschappelijke doelen. Goede inkopers en contractmanagers zijn daarvoor hard nodig. Tegelijkertijd hebben we te maken met een tekort op de arbeidsmarkt. Met het versterken van de aansluiting tussen de hogescholen en de inkoopkolom van het Rijk maken we een belangrijke stap naar het oplossen van dat probleem.” Via het convenant investeert het Rijk in een lector en in tijd voor onderzoek en coördinatie bij de hogescholen; de hogescholen gaan samen met het Rijk projecten opzetten waar studenten onderzoek over inkoop gaan doen.

Tekst gaat verder onder foto.

Samen meer impact

Met de samenwerking streven de hogescholen en het Rijk samen een aantal doelen na. Zo wordt er ingezet op het laten aansluiten van de kennis en vaardigheden van studenten op de benodigde instroom binnen de inkoopkolom van het Rijk. Daarnaast is het doel de bekendheid en aantrekkelijkheid van de inkoopfunctie bij het Rijk voor studenten te vergroten, zodat ze ook bij het Rijk willen werken en daadwerkelijk de overstap maken naar het inkoopvak. Tot slot is het initiatief gericht op kenniscreatie en -circulatie van het vakgebied publiek inkopen. Het vakgebied kan zo verder professionaliseren, met als resultaat een nog hogere kwaliteit van de inkoop en meer maatschappelijke impact.

Arjen van Klink, programmadirecteur bij Kenniscentrum Business Innovation van Hogeschool Rotterdam is blij met de samenwerking. “Dit convenant getuigt van een innovatieve aanpak, waarbij de Rijksoverheid verantwoordelijkheid neemt om te investeren in capaciteit bij de hogescholen. Het resulteert in de ontwikkeling van meer kennis over inkoop, er ontstaat meer interesse voor het vakgebied en leidt hopelijk tot meer instroom in inkoopfuncties bij de overheid” aldus Van Klink. De samenwerking zal deels lopen via de minor Inkoopmanagement. Minorcoördinator Hans Bruijstens: “Deze samenwerking helpt ons aan nog meer interessante opdrachten voor studenten en aan de mogelijkheid om hun resultaten te veredelen tot praktijkgerichte kennis, voor de overheid, voor het bedrijfsleven en voor ons eigen curriculum. Innoveren en investeren in nieuwe kennis is hard nodig, bijvoorbeeld over circulair inkopen.”

Inbedding in onderwijs

Bij Hogeschool Rotterdam loopt de samenwerking via de minor Inkoopmanagement (Logistics Management van Instituut Gebouwde Omgeving) en Kenniscentrum Business Innovation.