Kennismodule over het signaleren en ondersteunen van oudere migranten met dementie

De e-learning kan gebruikt worden door (toekomstige) zorg- en welzijnsprofessionals

17 oktober 2022

Oudere migranten met vergeetachtigheid of dementie zijn vaak niet of laat in beeld. Hoe kun je eerder hulp bieden aan deze ouderen en hun familie? Kenniscentrum Zorginnovatie ontwikkelde als consortiumpartner van een Rotterdams project een e-learning. Deze kennismodule biedt handvatten voor (toekomstige) zorg- en welzijnsprofessionals om deze groep ouderen te signaleren en te ondersteunen.

"Als we het eerder hadden geweten hadden we eerder aan de bel kunnen trekken. Misschien hadden we het dan nog een beetje kunnen vertragen."

Meneer Idrissi’s dochter

Meneer Idrissi

De 75 jarige meneer Idrissi woont samen met zijn vrouw en zijn oudste zoon met diens gezin in Rotterdam. Hij is in Marokko geboren en op 24-jarige leeftijd naar Nederland gekomen. Hij heeft samen met zijn vrouw negen kinderen gekregen. Meneer Idrissi was 70 jaar toen de ziekte van Alzheimer bij hem werd vastgesteld. Meneer Idrissi’s dochter: “Ik denk dat wij zeker drie jaar niks in de gaten hadden. Je zag zijn gedrag veranderen maar dan denk je, hij wordt ouder, oudere mensen zijn anders, hij is niet meer wie hij was.” De familie betreurt het dat de diagnose zo laat duidelijk is geworden: “Als het eerder bekend was, had hij misschien nog medicijnen kunnen krijgen. We konden er nu in principe niks meer mee. Als we het eerder hadden geweten hadden we eerder aan de bel kunnen trekken. Misschien hadden we het dan nog een beetje kunnen vertragen.”

Projectleider en docent-onderzoeker Marina Jonkers wil zo’n situatie als met meneer Idrissi in de toekomst voorkomen: “Het doel is dat (toekomstige) professionals kennis in huis hebben over hoe zij oudere migranten met signalen van dementie kunnen bereiken. En vervolgens weten hoe zij hulp kunnen bieden die aansluit bij de behoeften van de oudere en mantelzorgers.”

Uitgebreide kennismodule

In de e-learning kun je als (toekomstige) professionals in de zorg en welzijn basiskennis opdoen over wat dementie is, de diagnose, behandeling en het omgaan en communiceren met mensen met dementie. Je kunt meer lezen over waarom vroegsignaleren juist zo belangrijk is bij oudere migranten. Daarnaast krijg je ook meer informatie over de verschillende achtergronden van oudere migranten. Wie zijn zij en wat is hun migratiegeschiedenis? Ook gaan we in op culturele factoren die vaak worden aangehaald als verklaring voor de gezondheidspositie van migrantenouderen. We bespreken ook waarom cultuursensitieve en persoonsgerichte zorg belangrijk is en wat zorgverleners daarvoor nodig hebben.

Eind van dit jaar volgen nog twee hoofdstukken, namelijk het bieden van ondersteuning die aansluit bij de behoeften van oudere migranten en mantelzorgers, en een hoofdstuk over de werkwijze die de multidisciplinaire kernteams hebben ontwikkeld.

De andere resultaten van het project

Naast de e-learing heeft het project ook andere resultaten opgeleverd. Éen daarvan is de ontwikkelde signalenkaart. Dit is een goed hulpmiddel voor iedereen die betrokken is bij (migranten)ouderen om signalen te herkennen, om te zien wanneer het nodig is om hulp te zoeken en waar dat vervolgens kan. Daarnaast is er een nieuwe werkwijze ontwikkeld voor een gezamenlijke aanpak, afgestemd op mogelijkheden van professionals in de praktijk. Het project leverde ook een visiedocument en wijkanalyse op. Alle resultaten zijn te vinden op de webpagina van het project.

Samenwerking

Het project is een samenwerkingsproject van SOL netwerk, MOB, Laurens, SPIOR, gemeente Rotterdam, Alzheimer Nederland afdeling Rotterdam, Movisie en Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam.

Het project is gefinancierd door ZonMw en Alzheimer NL.