Onderwijsinnovatie met ICT

Rol voor lector Fleur Prinsen bij landelijke versnellingsagenda
18 oktober 2018

Hoe kunnen we praktijkkennis en kennis uit onderzoek gebruiken voor de onderwijsinnovatie met ICT?

Nederlandse hogescholen en universiteiten hebben de handen ineen geslagen om een versnellingsplan te verwezenlijken waarmee de ambities rond het inzetten van technologie voor het onderwijs sneller gerealiseerd kunnen worden. Het doel hiervan is om studenten slimmer en beter te laten leren met behulp van technologie, meer flexibel onderwijs aan te kunnen bieden, en de aansluiting op de arbeidsmarkt te verbeteren. Er zijn acht thema’s geformuleerd, waaraan acht 'versnellingsteams' gaan werken.

Lector Digitale Didactiek Fleur Prinsen  van Hogeschool Rotterdam wordt op 7 november, tijdens de Surf Onderwijsdagen, benoemd als aanvoerder van één versnellingsteam. Dit team gaat zich bezig houden met de vraag: Hoe kunnen we zowel praktijkkennis als kennis uit onderzoek beter inbedden in het proces van onderwijsinnovatie met ICT?

Evidence-informed onderwijsinnovatie

Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT vergt een gedegen ontwerpmethodiek. Een methodiek die aansluit bij de praktijk van het ontwerpen van onderwijs door docenten. Deze praktijk moet de komende jaren versterkt worden door te zoeken naar manieren waarop deze verrijkt kan worden met praktijkonderzoekskennis, oftewel kennis over wat werkt bij onderwijsinnovatie met ICT. Hierbij is het ook van belang zicht te krijgen op welke partijen en hulpmiddelen hierbij nodig zijn.

Lees meer over het lectoraat Digitale Didactiek van Fleur Prinsen. 

Lees meer over de Werkplaats Onderwijsleertechnologie van Hogeschool Rotterdam. 

 

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.