Menu
    English

    Nieuw leerboek helpt verpleegkundigen zelfmanagement van patiënten beter te ondersteunen

    PERSBERICHT. Een op de drie Nederlanders leeft met een chronische aandoening. Verpleegkundigen kunnen het verschil maken door deze mensen te helpen met de ziekte om te gaan in het dagelijks leven. Ondersteuning bij zelfmanagement van patiënten hoort tot de kern van verplegen. Nu is er een leerboek ‘Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie’, speciaal ontwikkeld om verpleegkundigen voor te bereiden op deze kerntaak.

    Zelf bepalen

    Zelfmanagement gaat op de eerste plaats over 'zelf bepalen': een balans vinden tussen uitdagingen van de aandoening, medische mogelijkheden en kwaliteit van leven. Het nieuwe leerboek geeft verpleegkundigen (in opleiding) en verpleegkundig specialisten handvatten om patiënten daarbij te ondersteunen. Het leert hoe je samenwerkt met patiënten en hun familie; als gelijkwaardige partners. Ook wordt aandacht besteed aan het ondersteunen van mensen met lage gezondheidsvaardigheden of van mensen in de palliatieve fase, aan ethische dilemma’s en aan de mogelijkheden van eHealth. 

    Online omgeving: video’s en verhalen

    Het boek is verrijkt met een online leeromgeving met verhalen en videoportretten van patiënten met uiteenlopende chronische aandoeningen, zoals diabetes, dementie, bipolaire stoornis en borstkanker. Verder staan op de website authentieke registraties van verpleegkundige consulten: levensechte ontmoetingen met patiënten, in de spreekkamer en thuis. Zulke echte verhalen en video’s zetten verpleegkundigen aan tot nadenken en inspireren tot nieuwe werkwijzen in de zorg. Door de vele individuele en groepsopdrachten, ook voor stages, kunnen docenten en studenten Verpleegkunde er direct mee aan de slag.

    De redactie

    Het leerboek verschijnt op 13 december bij Bohn Stafleu van Loghum (BSL). Het boek en de online leeromgeving zijn samengesteld door een redactie bestaande uit AnneLoes van Staa, Lausanne Mies en Ada ter Maten-Speksnijder (Hogeschool Rotterdam, Kenniscentrum Zorginnovatie). De uitgave is tot stand gekomen dankzij subsidie van ZonMw (Tussen Weten & Doen II) en het Van Kleef Instituut.