Deze subsidies zijn bestemd aan het uitwerken van het gameconcept tot een volwaardig eerste prototype. Hier zal game developer YipYip het voortouw in nemen. Daarnaast wordt er vanuit CityLab010 een tweetal netwerkbijeenkomsten georganiseerd zodat de zorg-, onderwijs- en creatieve sector kennis en ervaring met elkaar uitwisselen. Paul Rutten (directeur Kenniscentrum Creating010 en tevens penvoerder van FLOW): “Binnen Rotterdam is de serious gaming sector één van de snelst groeiende sectoren en wij moeten proberen om op deze tendens in te spelen door diverse sectoren (waaronder zorg en onderwijs) op regionaal niveau met elkaar te verbinden.”
Ten slotte zal gekeken worden in hoeverre de ontwikkelde aanpak ook toegepast kan worden binnen het speciaal (voortgezet) onderwijs. Een dergelijke aanpak kan ook van meerwaarde zijn binnen deze context: “Het speciaal onderwijs kan dan wel op veel facetten ingericht zijn voor kwetsbare doelgroepen, maar de transitie van basis- naar voortgezet onderwijs blijft een uitdaging voor deze jongeren. Een serious game is een aantrekkelijk en motiverend middel om deze jongeren voor te bereiden en daarmee uitval te voorkomen.”
Over het project
FLOW (useFul Learning Opportunities for tomorroW) is een samenwerkingsverband tussen meerdere partners uit de gezondheidszorg, onderwijs en creatieve sector waarin zij innovatief en praktijkgericht onderzoek uitvoeren om de transitiezorg voor jeugdigen die sociaal en communicatief minder sterk zijn en moeite hebben met flexibiliteit optimaliseren. Het project wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het lectoraat Jeugdpreventie van Kenniscentrum Zorginnovatie (Hogeschool Rotterdam).