Afstudeerproduct Arts & Crafts wordt mogelijk relatiegeschenk Gemeente Rotterdam

07 juli 2022

Moet alles nieuw zijn? Studenten van Arts & Crafts vinden van niet. Op de afstudeertentoonstelling van deze Associate degree-opleiding van onze Rotterdam Academy laten ze zien dat nieuw niet altijd mooier is, en zeker niet beter.

“De bank vroeg me om het stuk te knippen; ik moest het bewust kapot maken”, vertelt Esmee Muijlwijk vol afschuw. “Mijn pasje mankeerde niks. Het was alleen verlopen. Dit zorgt voor enorm veel plastic afval. Ik kreeg toen het idee om met oude pasjes sieraden te maken. Hiermee wil ik bewustwording creëren over onze wegwerpmaatschappij. Niet alleen betaalpasjes gooien we snel weg, maar ook de spullen die we ermee kopen.”

Esmee Muijlwijk van de Associate degree-opleiding Arts & Crafts met haar plastic sieraden (Foto: © Gert Jan Pos).

Olifantengras
Esmee staat op de tentoonstelling met nog een duurzaam product. “Bij de hogeschool ben ik afgestudeerd met de plastic sieraden. Voor Rotterdam heb ik dit gemaakt, een miniatuurhavenkraan met een bootje. Mijn havenkraan is het resultaat van een oproep om het nieuwe relatiegeschenk te ontwerpen. De havenkraan staat voor innovatie en de boot refereert aan het begin van Rotterdam. Het is de punter, een boot uit 1270 die is gebruikt om de dam te dichten waardoor de stad is kunnen ontstaan. In de havenkraan zit ook het wapen van Rotterdam. Het is door een 3D-printer geproduceerd; en het is  gemaakt van olifantengras, een materiaal dat CO2 opneemt en is ontwikkeld door BlueCity. De gemeente vond het heel mooi en verkoos mijn prototype om verder te ontwikkelen. Mogelijk wordt dit het toekomstige relatiegeschenk voor Rotterdam.”

Esmee Muijlwijk van de Associate degree-opleiding Arts & Crafts met haar relatiegeschenk voor de Gemeente Rotterdam (Foto: © Gert Jan Pos).

Kopen, kopen, kopen
Bij duurzaamheid denk je niet snel aan mode. Op de Coolsingel domineren winkels met spotgoedkope wegwerpkleding. Josje Hudig zou dit graag anders zien: “In het winkelcentrum en op social media bestaat het idee dat kopen goed is. Winkels en influencers moedigen je aan om voortdurend nieuwe kleren te kopen. Deze hebzucht aanwakkeren is niet goed voor de wereld. Met mijn anti-fastfashioncollectie wil ik mensen hiervan bewust maken. Ik heb bijvoorbeeld een halsketting gemaakt van kledinglabels van fastfashionwinkels. En alles heb ik gemaakt van tweedehandskleren die ook hierna weer opnieuw gebruikt kunnen worden.”

Josje Hudig van de Associate degree-opleiding Arts & Crafts met haar kledingcollectie (Foto: © Gert Jan Pos).

Ook Nuray ziet de fastfashionwinkels graag verdwijnen. “Bij zulke winkels koop je kleren die je na een paar wasbeurten weer weggooit vanwege de slechte kwaliteit. Met mijn kleding wil ik mensen hiervan bewust maken. Mijn collectie heet ‘Fladie Fladie’, dat verwijst naar het fladderen van een vlinder. Ik heb kleding ontworpen die is geïnspireerd door de levensfases van een vlinder: van rups tot cocon tot vlinder. Ik kwam op dit idee toen een vlinder mijn kamer binnen vloog. Elk kledingstuk bestaat uit gebruikte materialen. Met deze stoffen heb ik iets beters gemaakt. Ik gebruik daarom niet de term ‘recycling’, maar ‘upcycling’.”

Nuray Çavdarci van de Associate degree-opleiding Arts & Crafts met haar kledingcollectie (Foto: © Gert Jan Pos).

Afstudeertentoonstelling Arts & Crafts
De afstudeertentoonstelling van de Associate degree-opleiding Arts & Crafts is nog te zien tot en met zondag 10 juli, elke dag van 12.00 tot 18.00 uur bij ‘Het Archief’ (Robert Fruinstraat 52, Rotterdam). En online via artsandcraftsgraduates.nl.