“Creatieven laten nadenken over een gezond verdienmodel”

Kerndocent Mark Schotman

07 mei 2019

Samen ontwikkelen, leren en ervaren. In acht open netwerken (WERKplaatsen) komen docenten, lectoren, medewerkers en leidinggeven uit alle delen van Hogeschool Rotterdam bij elkaar om invulling te geven aan thema’s die te maken hebben met inclusief en contextrijk onderwijs.

In een serie interviews vertellen collega’s over hun ervaringen in een van die open netwerken. In de derde aflevering vertelt Mark Schotman, kerndocent bij Willem de Kooning Academie, over de WERKplaats Nieuwe Bedrijvigheid.

In deze WERKplaats wordt de verbinding met programma’s als Rotterdam Next Economy gelegd en worden nieuwe onderwijsconcepten ontwikkeld om in te spelen op die nieuwe bedrijvigheid en het bevorderen van een ondernemende houding bij studenten.

Mijlpalen

De WERKplaats heeft de minor Start-up Runway Rotterdam ontwikkeld, een op maat gemaakte minor voor studenten met een eigen onderneming of serieuze plannen daartoe. Deze minor startte in februari 2019 en zal ieder half jaar worden aangeboden om zo meer studenten te ondersteunen in het bereiken van succes met het starten van een onderneming. Ook was er een eerste pilot met het spelen van het business mindset-spel Total View door studenten van het economisch domein. Dit door de Willem de Kooning Academie ontwikkelde spel geeft studenten meer inzicht in hun ondernemende houding.

Mark, wat is je rol in de WERKplaats Nieuwe Bedrijvigheid?
“Ik ben uitgenodigd voor de WERKplaats omdat ik een methode heb ontwikkeld waarmee creatieven gaan nadenken over ondernemerschap – het spel Total View. Hiermee brengen ze hun ‘business mindset’ in kaart. Het viel me op dat collega’s voornamelijk de economische kant van het ondernemerschap belichten, terwijl er veel meer aspecten aan zitten. Ik heb ze daarom uitgenodigd voor een kennismaking hier met het business station op de Willem de Kooning Academie (WDKA).”

Waarom is dit belangrijk voor jouw werk?
“Ondernemerschap begint met jezelf: wat motiveert je, in welke omgeving kom je tot bloei, wat is je waarde voor de maatschappij? Total View laat creatieven nadenken over hoe zij een gezond verdienmodel kunnen ontwikkelen. Dat is niet direct de focus van WDKA-studenten. Zij worden opgeleid om hun creatieve kracht te ontwikkelen. Het spel spelen ze voordat ze überhaupt over een businessplan gaan denken. Deze werkwijze kan voor andere opleidingen ook toegevoegde waarde bieden.”

Wat heb je geleerd?
“Dat de klassieke opvatting 'we hebben een probleem, met welk product lossen we dit op?' nog sterk leeft binnen de hogeschool. Dit uitgangspunt is prima, maar ik denk dat het belangrijk is om ook andere uitgangspunten te laten zien, die op een andere manier waarde toevoegen.”

Wat ga je in 2019 doen met je opgedane kennis?
"Het is sowieso goed om met collega’s te sparren over het onderwijs en over mijn methode. Die wil ik graag doorontwikkelen, innoveren en kijken of het breder ingezet kan worden.”

Meer informatie over de WERKplaatsen en Hogeschool Rotterdam