Mijn ideaal
"Door in het onderwijs aan duurzaamheid te werken als duurzaamheidsprofessional zet je als het ware de verdubbellaar in. Ik zie het als studenten georganiseerd “besmetten” met het duurzaamheidsvirus door projecten, evenementen en educatie op het gebied van duurzaamheid te organiseren. Je ziet vaak dat studenten die eenmaal aan een project op dit thema hebben gewerkt, dat perspectief ook meenemen in de toekomst. Voor dat effect kom ik elke dag mijn bed uit."
Bijdrage
"In mijn dubbelfunctie van themacoördinator Circulair en coördinator EAS R&D (waaronder semester 6) ontwerp en bouw ik elke dag aan een infrastructuur voor duurzame projecten. Met onder andere als resultaat dat projecten niet meer eenmalig, maar in estafettevorm worden aangeboden. Projecten worden op dit moment beheerd vanuit een duidelijke opleidingoverstijgende infrastructuur, waarin betrokken personen langer dezelfde rol bekleden. Zo ontstaat er continuïteit op inhoud. Dat betekent dat je gedurende een langere periode (over de jaren heen) kunt bouwen aan het oplossen van een opgave met studenten, (onderzoek)docenten, lectoren, opdrachtgevers en stakeholders. Doordat er consistent wordt (samen)gewerkt aan doelen binnen thema's als Circulair, Energietransitie en Zorgtechnologie gaat er geen energie verloren aan het wiel steeds opnieuw uitvinden of het van de grond trekken van eendagsvliegprojecten. Op die manier maken we meer impact. Impact doordat studenten van school gaan met dat beetje extra kennis over complexe duurzame opgaven en de ervaring met het werken in een multidisciplinair team. In de hoop dat zij de bedrijven waar ze in de toekomst gaan werken kunnen helpen te verduurzamen. En ook impact van de projecten zelf waarbij onderzoekers, lectoren, docenten en bedrijven meer kennis ontwikkelen over duurzaamheid dat terug het onderwijs en/of de desbetreffende organisatie instroomt."
Tevreden
"Ik ben altijd opzoek naar het vergroten impact op het gebied van duurzaamheid, door steeds meer mensen aan te haken en radicaal samen te werken over grenzen heen. Denk aan het opnemen van de (externe) CIRCO training in ons interne professionalisering apparaat zodat docenten extra bagage aangereikt krijgen om meer studenten te vertellen over circulariteit in het onderwijs. Of door opleidingen en strategisch partners, zoals het Erasmus MC of Gemeente Rotterdam, aan elkaar te koppelen zodat het onderwijs zich bezig kan houden met echte praktijkvraagstukken. En het opzetten van programma's rondom specifieke opgaves waar verschillende opleidingen en onderzoekers door elkaar aan werken, zoals Fieldlab Gambia en Programma Urban Mining. En dat allemaal terwijl we ons borgingssysteem door-ontwikkelen en heel goed onderwijs met elkaar maken. Uiteraard doe ik dit nooit alleen maar met een hele leuke club gedreven mensen kriskras door de hogeschool heen. "
Meegeven
"Kennis van duurzaamheid zorgt voor verdieping en zingeving in je eigen vakgebied. Doordat je gaat innoveren om iets duurzamer te maken word je ook beter in wat je doet, omdat het complexiteitslevel vaak omhooggaat. En blijf ten alle tijden de lol ervan inzien. We kunnen niet alles rondom klimaat alleen oplossen maar innoveer binnen je eigen invloedssfeer. Als we dat allemaal doen, komen we er ook, en zo niet, kun je je zelf in ieder geval in de spiegel blijven aankijken."