Menu
    English

    Ellen Bakker

    Hoofddocent bij de bacheloropleiding Verpleegkunde Hogeschool Rotterdam, Instituut voor Gezondheidszorg, en Kenniscentrum Zorginnovatie

    Mijn ideaal 

    "Ik sta elke dag moeiteloos om half zes op om met studenten - de nieuwe generatie zorgprofessionals - te werken aan het verduurzamen van de gezondheidszorg. De footprint is enorm; de Nederlandse gezondheidszorg is verantwoordelijk voor 7% van de CO2-uitstoot en 4% van het afval. Het gebruikt 11% van alle grondstoffen en in 80% van het oppervlaktewater zijn medicijnresten te vinden. Conclusie: de gezondheidszorg draagt substantieel bij aan klimaatverandering en milieuvervuiling, die vervolgens een bedreiging vormen voor de volksgezondheid. Een wicked problem."

    Bijdrage 

    "Ik ben trots op de oprichting van de landelijke actiegroep 'De Duurzame Verpleegkundige', waarmee we met meerdere hogescholen samenwerken aan het thema duurzaamheid. Hiermee bundelen we kennis en bouwen we aan een netwerk. We hebben meegeschreven aan verschillende studieboeken: 'Groene Planeet, Groene Zorg', 'Duurzaam Zorgen' en het E-boek 'Jouw verpleegkundige invloed op planetaire gezondheid'. Daarnaast hebben we input geleverd aan het landelijk opleidingsprofiel Bachelor Nursing 2030. Dit heeft bijgedragen aan het implementeren van de onderwerpen planetaire gezondheid en duurzaam circulair werken in de curricula binnen het Instituut voor Gezondheidszorg (IvG). Best een uitdaging, want de gezondheidszorg kent op dit moment andere grote uitdagingen zoals de personeelstekorten met tegelijk een stijgende zorgvraag door de dubbele vergrijzing. Met als gevolg dat er beperkt aandacht was voor ecologische duurzaamheid. Dankzij mijn rol als hoofddocent Duurzame Inzetbaarheid kan ik ook dit aanpakken binnen het IvG. Inmiddels hebben Koen van der Kooij (hoofddocent Master Physician Assistant) en ik binnen IvG een netwerk opgezet van docenten van verschillende bachelor- en masteropleidingen (o.a. Ma Physician Assistant, Ba Verloskunde, Ba Verpleegkunde, Ba Medische Hulpverlening). Via een Teams-kanaal wisselen we onderzoeksresultaten en andere informatie met elkaar uit. Met het Instituut voor Sociale Opleidingen (ISO) en Kenniscentrum Zorginnovatie (KCZI) werken we als IvG samen binnen de minor Eco-rechtvaardigheid. Ook werken we samen met Instituut voor Engineering en Applied Science (EAS) op het gebied van duurzame zorgtechnologie."

    Tevreden

    "Pas als de gezondheidszorgsector geheel circulair is ben ik tevreden. Daar werken we aan vanuit de Kenniscentra Zorginnovatie en Business Innovation binnen twee werkpakketten van het ESCH-R project, een acroniem voor Evidence Based Strategied for Circular Hospitals using the 10R framework. Collega Johan Reijenga runt voor WP5 een studenten Living Lab in Erasmus MC en ik ben WP6-leider. Hierin werken we samen met studenten aan bewustwording en betrokkenheid bij het onderwerp verduurzamen van de gezondheidszorg. Zo zijn er in verschillende ziekenhuizen vragenlijsten uitgezet onder zorgprofessionals om kennis, attitude en handelen te meten rondom duurzaam verpleegkundig handelen. Daarnaast zijn er focusgroepen gehouden om op te halen welke mogelijkheden zorgprofessionals (in opleiding) zien om verspilling en vervuiling tegen te gaan binnen de regels van infectiepreventie en bestaande protocollen. Dus echt een bottom-up benadering; zo gaat het onderwerp leven op de werkvloer en in zogenaamde ‘green teams’. WP6 is ook verantwoordelijk voor de disseminatie van alle kennis en duurzame alternatieven voor zorgproducten, -diensten en -procedures, denk aan disposables, maar ook aan inkoopstrategieën. Op dit moment verzamelen we 'best practices' bij mbo, hbo en wo zorg- en geneeskunde-opleidingen die planetaire gezondheid en ecologische duurzaamheid in het curriculum hebben verankerd. Want de klimaatdoelen zijn zo urgent en uitdagend dat we vooral niet met z'n allen het wiel moeten willen uitvinden. Dit vraagstuk vraagt om intensieve uitwisseling van best practices en samenwerking over de verschillende kennisdomeinen heen in plaats van concurrentie tussen instellingen voor hoger onderwijs."

    Meegeven

    "Zet klimaatdepressie, klimaatcynisme en klimaatschaamte om in positieve actie. Leg daarbij de lat niet te hoog; elke stap in de goede richting is van belang. Werk zoveel mogelijk samen én deel alle kennis; het gaat er niet om wie het doet maar om de gezamenlijke impact. Werk zoveel mogelijk met studenten aan duurzaamheidsprojecten: dat is leuk en snijdt het mes aan twee kanten!" 

    Inloggen