Eerstejaarsstudenten Hogeschool Rotterdam verruilen ‘grijs’ voor ‘groen’ op Academieplein

04 september 2023

Het was een grijzig plein dat je liefst zo snel mogelijk weer verlaat. Na een grondige update biedt het Academieplein een vriendelijker aanblik nu een deel van de stoeptegels is vervangen door bloemen en planten, het werk van een grote groep eerstejaarsstudenten Watermanagement van het Instituut voor de Gebouwde Omgeving.

Tijdens hun introductieweek mochten de nieuwe studenten aan de slag om de omgeving van het gebouw waar ze gaan studeren groener, klimaatbestendiger en aantrekkelijker te maken. Voor zichzelf omdat ze hier vaak zullen zijn, maar ook voor buurtgenoten, studenten en medewerkers.

Op vrijdag 1 september staken meer dan zestig eerstejaars de handen uit de mouwen om op het Academieplein, waaraan het gebouw van hun onderwijsinstituut ligt, ruim 100 vierkante meter tegels te verwijderen en te verruilen voor planten en bloemen. In totaal gingen 1.132 stoeptegels eruit om plaats te maken voor groen.
(Een fotoverslag van de middag zie je onderaan in dit bericht)

Groen tegen hitte en droogte

Hogeschool Rotterdam leidt studenten op voor de wereld van morgen en duurzaamheid is een thema dat hierbij hoog op de agenda staat, met klimaatverandering als één van de speerpunten.

“Hitte, droogte en wateroverlast doen zich steeds vaker en in steeds extremere vormen voor en dat is ook in Rotterdam merkbaar. Door de stad waar onze hogeschool onderdeel van is te helpen vergroenen, kunnen we zorgen voor lokale tempering van de temperatuur en een betere opvang van regenwater. Het planten van honderden inheemse planten en bloemen stimuleert bovendien de biodiversiteit”, vertelt Robert van Ingen, directeur van het Instituut voor de Gebouwde Omgeving.

Het startschot door Robert van Ingen met het winnende groepje studenten. Ouassim hanteert de schop.

“Door onze studenten vanaf het begin van hun studie actief te betrekken bij klimaataanpassingen in hun leeromgeving en hen bewust te maken van oplossingen, willen we een beweging in gang zetten die verder reikt dan de Hogeschool.”

Groene metamorfose

Hoe het plein eruit zou kunnen zien na de vergroening bedacht een deel van de eerstejaars studenten al op woensdag 30 augustus. In groepjes gingen studenten Watermanagement - één van de studierichtingen van het Instituut voor de Gebouwde Omgeving - onder begeleiding van docenten ideeën bedenken voor de nieuwe groene inrichting van het Academieplein.

Dat de plannen moesten voldoen aan een aantal eisen maakte het een extra leerzame ervaring. Om te kunnen ontwerpen leerden ze over het belang van klimaatadaptatie en hoe je daaraan kunt werken. Een deskundige jury beoordeelde de plannen. Daarin zat bijvoorbeeld de hovenier die de plannen bekeek op haalbaarheid (kan het worden uitgevoerd met de planten die beschikbaar zijn?) en de facilitair medewerker die aangaf dat er wel ruimte over moest blijven zodat hulpdiensten bij het gebouw kunnen komen. Verder werd gelet op schaalbaarheid (kan dit op een andere plek nogmaals worden uitgevoerd?), creativiteit en rekening houdend met de buurt (is het aangenaam er te zijn, bijvoorbeeld als ontmoetingsplek).

Aan de slag

De vijf studenten van wie het ontwerp is uitgekozen dat uiteindelijk is uitgevoerd, kijken terug op een leuke en leerzame ervaring. Zij vonden het een mooie manier om kennis te maken met hun opleidingsinstituut, docenten en omgeving: "De ontwerpchallenge was erg leuk om te doen. Je bent nog niet gewend om zo aan het werk te gaan en je kent elkaar nog niet zo goed. We gingen samen schetsen, kwamen op een goed idee en daar gingen we mee verder. Ieder in ons groepje had zijn eigen taak: van tekenen en planten uitzoeken tot uitvinden hoe het met water op het plein werkt”, vertelt één van hen.

“We zullen hier de komende jaren nog vaak zijn. Als we hier dan zitten of langs fietsen, is het leuk te bedenken dat we dit in ons eerste jaar - zelfs in onze eerste twee dagen - samen hebben ontworpen en neergezet. Ons plan is erg groen, maakt het plein gezellig. Weg met het saaie grijs!"

Met de hele groep na het vergroenen
Na gedane arbeid met de hele groep

Het initiatief is financieel mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam. De studenten ontwierpen schaalbare plannen, zodat in vervolg hierop een grotere oppervlakte rondom de gebouwen vergroend kon worden. Het is de bedoeling dat op den duur een waterberging wordt geplaatst om nog meer water op te kunnen vangen.

Meer duurzaamheidsinitiatieven vanuit Hogeschool Rotterdam vind je op hr.nl/duurzaam.

Fotografie: Danny Bok