Spreker Jessica den Outer is een expert op het gebied van de rechten van de natuur en neemt ons mee in haar visie over hoe we de natuur als een volwaardige stakeholder kunnen zien. Dit betekent dat we de natuur niet alleen moeten zien als iets dat we gebruiken, maar als een partij met rechten die beschermd moeten worden. Het recht kan een krachtig middel zijn om maatschappelijke veranderingen te realiseren.
Na de presentatie van Jessica den Outer volgt een interactieve paneldiscussie waarin zij, Ted Veldkamp (lector klimaat en water) en Felix van Hoften (ecologisch econoom, docent en onderzoeker betekeniseconomie) van Hogeschool Rotterdam hun visie geven op hoe de rechtspositie van de natuur kan bijdragen aan de maatschappelijke transities waar we voor staan en waar we als Hogeschool Rotterdam impact op willen maken.
Mission: Transition
Mission: Transition is een ontmoetingsplek voor studenten, docenten, onderzoekers, beleidsmakers en andere geïnteresseerden met ruimte voor netwerkvorming en samenwerking. Het Studium Generale bestaat uit een reeks masterclasses en lezingen én biedt naast kennis delen ook de kans om een bredere dialoog op gang te brengen over de kritieke onderwerpen die onze toekomst vormgeven. De events zijn gekoppeld aan de vier maatschappelijke opgaven van Hogeschool Rotterdam:
- Duurzame Delta
- Toekomstbestendige Economie
- Vitale Gemeenschap
- Slimme & Sociale stad
Datum en tijd
Dinsdag 27 mei 2025 van 16.00 tot 18.00 uur.
Locatie (let op! dit is anders dan normaal)
Auditorium Hogeschool Rotterdam - Kralingse Zoom (Kralingse Zoom 91, 3063 ND Rotterdam)
Programma
15:45 uur | Inloop |
16:00 uur | Welkom |
16.10 uur | Presentatie van Jessica den Outer |
17.00 uur | Paneldiscussie met Jessica den Outer, Ted Veldkamp en Felix van Hoften, Bas van den Berg en Marlies van der Wee, moderatie door Myrna van de Water |
17.30 uur | Borrel |
Aanmelden
Je kunt je hier (gratis) aanmelden.
Sprekers
![]() |
Jessica den Outer Jessica den Outer is gespecialiseerd in internationaal milieurecht en is de oprichter en directeur van Stichting Rechten van de Natuur. Met haar enthousiasme en passie kan zij juridische concepten levendig maken en simpel uitleggen. Jessica is een veelgevraagd (keynote) spreekster en heeft onder andere voor de Verenigde Naties in New York en Harvard University gesproken. Ze is sinds 2017 betrokken bij de rechten voor de natuur-beweging en heeft sindsdien aan meerdere internationale en Nederlandse campagnes meegewerkt. In 2019 werd ze erkend als één van de jongste experts op dit gebied binnen het Harmony with Nature-netwerk van de Verenigde Naties. Op 21 maart 2023 verscheen haar veelgeprezen boek ‘Rechten voor de Natuur’ bij uitgeverij Lemniscaat. Jessica dook in de verhalen achter de juridische emancipatie van kwetsbare ecosystemen in zeven landen – van de mystieke Whanganui-rivier in Nieuw-Zeeland tot het immense Amazone-regenwoud in Colombia. Het boek is een pleidooi voor Nederland om aan de slag te gaan met de Rechten voor de Natuur en laat zien dat iedereen zich kan inzetten hiervoor. Die boodschap verspreidt ze ook middels haar keynotes, lezingen en workshops. |
![]() |
Dr. Ted Veldkamp Msc Naast haar functie als lector is Ted werkzaam als docent-onderzoeker klimaatbestendige stad aan Hogeschool van Amsterdam. Haar werk is gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften, praktijkgerichte vakbladen en is overgenomen door verschillende media. Ze spreekt regelmatig in een onderzoeks-, onderwijs- of praktijkgerichte setting. |
![]() |
Marlies van der Wee Marlies van der Wee is hoofddocent en onderzoeker bij Hogeschool Rotterdam. Ze begeleidt onderwijs in (stedelijke) living labs en onderzoekt welke pedagogische en didactische aanpakken studenten stimuleren om – in samenwerking met partners uit de stad – oplossingen te ontwikkelen voor een duurzame, (natuur) inclusieve en rechtvaardige samenleving. Met haar achtergrond in onderwijs, leren en maatschappelijke verandering, kijkt zij voortdurend naar de rol van onderwijs in maatschappelijke ontwikkelingen en transities. Wat kun je als opleiding doen om te bevorderen dat studenten zich niet alleen vakinhoudelijke kennis en vaardigheden eigen maken, maar ook leren om bestaande praktijken kritisch te bevragen en alternatieven te ontwikkelen als dat maatschappelijk nodig of wenselijk blijkt? Haar standplaats is het Instituut voor de Gebouwde Omgeving (IGO), waar zij onderwijs ontwikkelt en verzorgt aan de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling en de master River Delta Development. Als PhD-onderzoeker is zij verbonden aan het cluster Duurzame Stedelijke Delta van CoE #HRtech en de onderzoeksgroep Education & Learning Sciences van Wageningen University & Research. |
![]() |
Felix van Hoften Felix van Hoften is onderzoeker en docent op de Hogeschool Rotterdam, Universiteit van Amsterdam en Nyenrode. Hij is al jaren bezig met lesontwikkeling in de betekeniseconomie. Als onderzoeker kijkt hij naar economische langetermijn visies op basis van nieuw wetenschappelijke inzichten, zoals de ecologische economie en postgroei principes. Hij is een absoluut voorstander van circulariteit, maar zet vraagtekens bij de circulaire 'economie'. |
![]() |
Bas van den Berg Bas publiceert regelmatig in nationale en internationale vakbladen en zijn meest recente boeken, De Kunst van Regeneratief Onderwijs (2025, upcoming), De Draken in Mij (2025) en Onderwijzen tijdens Transities (2023), hebben een aanzienlijke impact gehad op het onderwijs. Naast zijn werk bij De Haagse is hij medeoprichter van de School of Regenerative Educators. In zijn vrije tijd is Bas een fervent Dungeons & Dragons-speler, activist voor disability justice, en groot liefhebber van veganistische gebakjes. Je kunt Bas altijd enthousiast maken voor betekenisvol onderzoek naar het regeneratieve potentieel van onderwijssystemen en mensen. Hij brengt zoveel mogelijk tijd door in de bergen, waar hij zich verbonden voelt met de Aarde waar hij zo van houdt.
|