Menu English

Student Merel inspireert jongeren zich sneller kwetsbaar op te stellen over mentale problemen

INCLUDED had een openhartig gesprek met Merel, tweedejaarsstudent Ondernemerschap en Retail Management. Zij wil mentale problemen bespreekbaar maken, omdat ze vindt dat niemand het gevoel mag hebben dat ze alleen zijn.

“Een aantal jaar geleden maakte ik een hele zware mentale periode mee. Het begon met people pleasen, een laag zelfbeeld en dwang naar perfectie. Ik durfde er met niemand over te praten omdat ik dacht dat ik de enige was. Daarmee werden mijn problemen erger. Het mondde uit in een depressie, een eetstoornis, procesverslaving en ik werd suïcidaal.

Inmiddels gaat het met mijn mentale gezondheid heel goed, ben ik gelukkig en heb ik een droom: ik wil mentale problemen bespreekbaar maken omdat niemand het gevoel mag hebben dat ze alleen zijn.”


Foto van Student Merel 

Merel, je wilde na je mentale dieptepunt beginnen aan de opleiding Ondernemerschap en Retailmanagement, hoe heb je deze periode ervaren? 
“Ik twijfelde of ik me wel moest inschrijven. Vooral gedachtes als ik ben helemaal niet ondernemend, niet creatief en iedereen is veel beter dan ik, hadden de overhand. Dankzij de steun van één van mijn mentale gezondheid coaches heb ik toch de keuze gemaakt om nog wat meer onderzoek te doen naar de opleiding en kwam ik tot de conclusie dat als ik al mijn onzekerheden vergat, deze opleiding heel goed bij mij paste. Achteraf kwamen de verwachtingen best wel overeen.”

Had je na het begin van de opleiding behoefte om de hulpkanalen van hogeschool in te schakelen?
“Ik heb in de eerste weken van de opleiding gelijk een decaan in de arm genomen en vertelt wat ik allemaal heb meegemaakt. Zodat men op de hogeschool in ieder geval op de hoogte was van mijn verhaal en het feit dat ik bij mijn decaan terecht kon, mocht het minder goed gaan. Het voelde goed om te weten dat er een plek is op Hogeschool Rotterdam waar je kan aankloppen.

Daarnaast ben ik nu ook op de hoogte dat je je kan aanmelden bij studentenwelzijn, waar het traject studeren met een studiebeperking bestaat, daar vallen ook mentale problemen onder. Maar verder heb ik nergens echt duidelijk iets gezien of gelezen of ben ik tijdens de introductieweek goed geïnformeerd. Het is dat ik zelf onderzoek heb gedaan en niet iedere student doet dit.”

Denk je dat meer studenten worstelen met het zoeken naar hulp tijdens hun studie?
“Vorig jaar tijdens de introductieweek heb ik een deel van mijn verhaal kunnen doen. Toen werd er in de klas door de docent gereageerd dat dit soort dingen dichterbij zijn dan we verwachten. Ik miste toen helaas wel het bruggetje van de docent richting de gehele klas met ‘mocht je hiermee zitten, dan kun je terecht bij een decaan of studentenwelzijn’.

Heel vaak gaat het informeren hierover via een powerpoint, even snel een slide laten zien en zeggen waar het voor staat en dan weer naar de volgende slide. Terwijl dit eigenlijk op een interactieve manier kan worden gedaan, waardoor het toegankelijker wordt en studenten sneller contact opnemen met de hulpkanalen die de hogeschool te bieden heeft.

Zo heb ik tijdens de introductieweek van mijn vorige opleiding een ‘over de streep’ gedaan. Waar we met de gehele klas hele laagdrempelige vragen stelden aan elkaar om elkaar beter te leren kennen. Ook toen heb ik mijn verhaal gedaan. Tuurlijk is het spannend om je verhaal te vertellen. Ik hoop altijd dat als er door mijn verhaal maar één iemand is die daardoor het gesprek durft te starten met iemand anders, dat veel voor mij betekent. Veel meer dan mijn spanning of wat het míj zelf oplevert.”

Je bent na je mentale dieptepunt begonnen met een Instagram-account Sneller Kwetsbaar. Wat kun je hierover vertellen?
Sneller Kwetsbaar is mijn Instagramplatform waarbij ik jongeren wil inspireren en stimuleren om zich sneller kwetsbaar op te durven stellen over mentale problemen. Ik wil laten zien dat herstel mogelijk is. Ik doe dat door mij uit te spreken over het taboe. Je kunt je uitspreken over je mentale problemen en eerlijk zeggen dat je er moeite mee hebt, want je bent niet alleen.

Waarom we dat niet doen, is denk omdat we bang zijn om afgewezen te worden of omdat we onze zwaktes niet willen laten zien. Want als iemand je zwakte weet, lijkt afwijzing heel dichtbij, maar mensen accepteren imperfectie vaker dan dat we denken. Ik probeer mezelf aan te leren en over te brengen dat je liever 100 procent jezelf moet zijn in plaats van afwijzing te willen voorkomen. Dat probeer ik dus met verschillende posts duidelijk te maken op Sneller Kwetsbaar.

De kern van alle onzekerheden zit in de angst van afwijzing. Ik denk dat als we die muur lager kunnen maken, dat we dan openheid en inclusiviteit kunnen vormen. Ik begin ermee door mezelf figuurlijk 100 procent bloot te geven op Sneller Kwetsbaar. Door verhalen van mezelf te delen, herkennen mensen zich in mijn ervaringen en hoop ik dat de tips die ik post ze helpt in het omgangsproces.”

Wat zou jij onze lezers willen meegeven?
“Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen. Daarmee bedoel ik te zeggen dat je hulp mag vragen als je ergens niet uitkomt. En hulp vragen is supermoeilijk, maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker en fijner het wordt.

Ik ben inmiddels anderhalf jaar clean van zelfbeschadiging en eetstoornisgedrag maar ik heb ook nog steeds lastige dagen, maar dan vraag ik hulp. Ik heb mensen ontmoet met dezelfde ervaringen, daar wandel ik dan mee en ik bel met ze. Maar, ik had deze mensen nooit ontmoet als ik niet eerlijk en open was geweest over mijn mentale problemen.

Ik wil de community meegeven om het risico te nemen om je sneller kwetsbaar op te stellen over jouw mentale problemen, hoe groot of hoe klein ook!

Én vraag hulp: want je hoeft het niet alleen te doen!”

Meer weten en contact met Studentenwelzijn

Weet je dat er een afdeling Studentenwelzijn is? Studentendecanen, studentenwelzijnsadviseurs en peercoaches helpen jou je studie goed en gezond door te komen. Je kunt bij ze terecht wanneer je ergens tegen aan loopt of ergens hulp bij nodig hebt. Of het nu om iets persoonlijks gaat of iets met je studie. Heb je bijvoorbeeld een functiebeperking, geldproblemen, faalangst of dyslexie? Kijk waarmee ze jou kunnen helpen.

Studentenwelzijn (inloggen vereist)