Menu
    English

    Een hoge sense of belonging? Dan is een organisatie inclusief

    INCLUDED | Interview Claudia Gomes

    Claudia Gomes, als onderzoeker verbonden aan het Lectoraat Studiesucces van het Kenniscentrum Talentontwikkeling, onderzoekt in welke mate eerstejaars studenten van Hogeschool Rotterdam zich verbonden voelen met hun studieomgeving. “Sense of belonging, heet dat in de wetenschap. Het is een belangrijke graadmeter hoe je je geaccepteerd, gerespecteerd, geïncludeerd en gewaardeerd voelt in een groep, klas, opleiding of organisatie.”

    "Op de middelbare school zat ik, gekleurd meisje, in de klas naast een jongen, grungetype. 'Ik heb niet zoveel met jou', straalde hij uit. Dat bleef zo tot het moment dat ik een keer muziek aan het luisteren was – met oordopjes in. 'Vast R&B', zei-ie vooringenomen. Maar... het bleek The Police, een Engelse reggae-, pop-, rockfusion band. Dat vond-ie tof en sindsdien hadden we, twee tieners die op het oog niet met elkaar verbonden konden zijn, een connectie op basis van muziek."

    Inclusiviteit is een competentie

    "Tegenwoordig ben ik sociaal- en organisatiepsycholoog en kan ik als professional duiden wat er destijds gebeurde: de grungejongen en ik waren, uiteindelijk, allebei bereid om te zoeken naar een overeenkomst met elkaar. Door een wederzijdse interesse in muziek zag hij me opeens en ik voelde me gezien. Dat was voor allebei prettig."

    "Terugkijkend zie ik in die, voor iedereen herkenbare, anekdote een vorm van inclusie. Inclusiviteit is wat mij betreft een competentie; het is de mate waarin jij inclusief kunt denken en handelen. En, ook heel belangrijk, of jij als persoon ervoor kunt zorgen dat een ander zich geïncludeerd voelt. Inclusiviteit is daarnaast voor mij ook een waarde: jij moet het belangrijk vinden dat andere mensen worden ingesloten in je groep, je klas, je organisatie."

    Inclusief zijn kun je leren

    "Ik vraag me af of 'we' op Hogeschool Rotterdam inclusiviteit al genoeg zien als een competentie. Als je als student, docent of medewerker inclusief wilt zijn, moet je je bewust zijn van jouw gedrag, maar ook van het gedrag van de mensen om je heen. Je moet een situatie vanuit het perspectief van verschillende personen willen bekijken; kunnen is niet genoeg, je moet het echt willen. Inclusief denken en handelen is wellicht een moeilijke competentie om te leren, maar als je 'm doorhebt, dan heb je hem voor altijd."

    "Ik onderzoek ieder jaar de mate van sense of belonging bij eerstejaars studenten. Ofwel, hoe zij zich na hun eerste honderd dagen op de hogeschool verbonden voelen met hun studieomgeving en hoe succesvol ze geïntegreerd zijn bij hun opleiding. Of propedeuse studenten een lage of een hoge mate van sense of belonging ervaren, hangt van veel factoren af; een docent waar een student geen klik mee heeft, of een groepje in de klas waar een student geen aansluiting bij vindt, kan al van invloed zijn op haar of zijn sense of belonging."

    Sense of belonging op microniveau

    "De mate waarin iemand sense of belonging ervaart, is een graadmeter voor hoe inclusief een groep, klas, opleiding of organisatie is. Bij inclusiviteit gaat het er wat mij betreft om dat iedereen, hoe verschillend ook, zich betrokken voelt bij die groep, klas, opleiding of organisatie. Dat iedereen gelijkwaardige inbreng heeft. Als dat lukt, ontstaat er vanzelf een inclusieve gemeenschap. En dat versterkt weer de mate waarin iemand een sense of belonging ervaart."

    "Of we als hogeschool goed bezig zijn? We zijn een grote onderwijsinstelling, met veel gebouwen, die allemaal een andere subcultuur hebben. Bij ieder instituut zullen andere variabelen zorgen voor een lage of hoge mate van sense of belonging bij studenten, docenten en medewerkers. Sense of belonging meet je namelijk niet op macroniveau, maar op microniveau."