Menu English

IFFR 2024 - Films rondom het thema Diversiteit & Inclusie

Diverse festivallocaties in Rotterdam

Ontdek onze aanraders voor het International Film Festival Rotterdam 2024. Met Team INCLUDED hebben we een paar must-sees geselecteerd die thema’s belichten rondom diversiteit en inclusie. Speciaal aanbevolen voor studenten die op zoek zijn naar boeiende en relevante kijkervaringen. Geniet van het IFFR met onze aanraders.

Avant-Drag (Queer)

 https://iffr.com/nl/iffr/2024/films/avant-drag

Een portret van tien dragartiesten met verschillende genderexpressies en seksuele oriëntaties, die de straten van Athene opgaan om vraagtekens te zetten bij de strenge sociale verplichtingen en sociale rechtvaardigheid te eisen.

Bodyshop (Queer)

https://iffr.com/nl/iffr/2024/films/bodyshop

Een geile queer geest reist de wereld rond en achtervolgt voormalige geliefden in Bodyshop. De negende speelfilm van de Hongkongse filmmaker Scud is een stoutmoedige mengvorm van lugubere camp over trauma, politiek – en de politiek van trauma.

Grey Bees (Actualiteit)

 https://iffr.com/nl/iffr/2024/films/grey-bees

In deze bewerking van Andrey Kurkovs veelgeprezen oorlogsroman is sprake van een grijs gebied van ongemakkelijke en onbestendige rust. Op deze plek, gevangen tussen twee strijdende fronten, proberen twee oude mannen, een imker en zijn buurman, hun leven te leiden.

Mário (Koloniaal verleden)

 https://iffr.com/nl/iffr/2024/films/m%C3%A1rio

Zijn zelfs de briljantste revolutionaire bewegingen gedoemd tot mislukking? Die vraag doorklinkt in deze prachtige documentaire-biografie van Billy Woodberry, over de Angolese Mário Pinto de Andrade (1928–1990), een sleutelfiguur in de pan-Afrikaanse onafhankelijkheidsstrijd.



Nome (Koloniaal verleden)

 https://iffr.com/nl/iffr/2024/films/nome

Filmmaker Sana Na N’Hada blikt terug op zijn jeugd en de strijd die Afrikanen voerden tegen het Portugese koloniale leger. De aanpak is minimaal en gestileerd, maar barst van lyrische pracht en spirituele mysterie. Nome onderzoekt de utopische nalatenschap van revolutionaire bewegingen.

The Old Bachelor (Genderongelijkheid)

 https://iffr.com/nl/iffr/2024/films/the-old-bachelor

Een wrede vader wil hertrouwen, maar wordt daarin gedwarsboomd door zijn zoon. In zijn tweede speelfilm verkent Oktay Baraheni de verwoestende impact van het patriarchaat in één gezin – een microkosmos van de malaise die alle samenlevingen kenmerkt waar genderongelijkheid de norm is.

Sandstorm (Empowerment)

 https://iffr.com/nl/iffr/2024/films/sandstorm

Sandstorm volgt de worstelaars van het Kolping Women's Ssireum Team en hun vastberadenheid, passie en vriendschap. Het is een actuele toevoeging aan het debat over de positie van vrouwen in sport en biedt een inkijkje in de enerverende vrouwenssireumwedstrijden.

Song of All Ends (Actualiteit)

 https://iffr.com/nl/iffr/2024/films/song-of-all-ends

Song of All Ends toont het dagelijks leven in het Palestijnse vluchtelingenkamp Shatila na de explosie in de haven van Beiroet. Door het intense verdriet van een gezin te delen, wordt de buitengewoon moeizame weg naar herstel van andere mensen invoelbaar.

Terrestrial Verses (Actualiteit)

 https://iffr.com/nl/iffr/2024/films/terrestrial-verses

Tijdens moeizame gesprekken over grote en kleine taboes krijgen de inwoners van Teheran dagelijks te maken met verschillende vormen van autoriteit. De heerlijk duistere satire Terrestrial Verses toont de aard van de controle waar Iraanse burgers van wieg tot graf mee te maken krijgen.