Online kiezen van een studie

Hoe doe je dat?

03 maart 2021

Een studie kiezen in deze online tijd is voor veel studenten een grote uitdaging. Om hierbij te helpen heeft Hogeschool Rotterdam een groot aanbod aan studiekeuzeactiviteiten. Hieronder zetten we ze op een rij.

Open dagen

Tijdens onze online open dagen is er op verschillende manieren informatie te krijgen over opleidingen en kunnen er vragen gesteld worden:

• Online voorlichtingen via Zoom (webinars). Hier krijgen studiekiezers informatie over de opleiding waar ze interesse in hebben en kunnen ze vragen stellen aan docenten en studenten.
  • Live Q&A-sessies (chat-sessies) op Instagram. Tijdens deze sessies kunnen ze meekijken of chatten met studenten over hun opleiding.
  • Proeflessen. Een aantal opleidingen biedt online lessen aan.
  • Ambassadeurs. Studiekiezers kunnen studenten van de opleiding benaderen voor vragen die ze hebben over de opleiding of studeren in het hbo.
  • Hulp bij studiekeuze. Onze studiekeuzebegeleiders en voorlichters zijn beschikbaar voor vragen en geven workshops en live Q&A's via Instagram.

De open dagen zijn van 22 tot en met 27 maart 2021. Het programma is te vinden op hr.nl/opendag

Studiekeuzeworkshops

Voor hulp bij een studiekeuze zijn er studiekeuzeworkshops. In kleine groepjes van 1 tot maximaal 8 deelnemers gaat ieder actief aan de slag met zijn of haar eigen studiekeuzevraagstuk. Door oefeningen te doen en hier goed op te reflecteren leren ze zichzelf beter kennen. Zo komen ze steeds een stap(je) verder in hun studiekeuzeproces.

• Elke week worden de workshops op meerdere momenten aangeboden
  • Er zijn 3 workshops die op elkaar aansluiten
  • Aanmelden kan via www.hr.nl/studiekeuze

Studievoorlichting

Heeft een leerling specifieke vragen over een opleiding, verschillen tussen opleidingen, toelatingsvoorwaarden, de aanmeldprocedure of overige vragen? Dan is studievoorlichting het vertrouwde adres om vragen van leerlingen te beantwoorden. Studievoorlichting is bereikbaar via mail en chat

Voorlichting voor ouders

Gaat je zoon of dochter binnenkort studeren? Wil je als opvoeder je kind helpen en meekijken in zijn/haar studiekeuzeproces? Of wil je inzicht krijgen in de wereld van het hoger beroepsonderwijs? We hebben de ins en outs van het studiekeuzeproces en jouw rol daarin voor je op een rij gezet. Wil je liever persoonlijk contact? Speciaal voor ouders en opvoeders van studiekiezers organiseren we gedurende elk studiejaar verschillende activiteiten. Alle informatie hierover vind je deze pagina.