Menu
    English

    Kwaliteitscultuur

    Binnen Samen Opleiden wordt het opleiden van leraren verbonden met de professionele ontwikkeling van alle betrokken onderwijsprofessionals. Het opleiden van leraren kan worden gezien in het perspectief van deze doorgaande ontwikkelingslijn. Hiervoor is het nodig dat partnerschappen een gezamenlijk gedragen beeld hebben van de kwaliteit van Samen Opleiden en Professionaliseren.

    Om deze kwaliteit te kunnen borgen, verantwoorden en versterken, zijn er landelijke afspraken gemaakt over het kwaliteitskader (Platform Samen Opleiden) en over de inrichting van kwaliteitszorg binnen de partnerschappen.
    Het kwaliteitskader beschrijft de basiskwaliteit van Samen Opleiden en geeft partnerschappen handvatten voor de verdere ontwikkeling hiervan. Aan de hand van het kwaliteitskader organiseren partnerschappen peer reviews. Het systeem van peer review komt voort uit het perspectief van gezamenlijke verantwoordelijkheid van scholen, schoolbesturen en opleidingen voor kwaliteitsontwikkeling van de partnerschappen.
    Het kwaliteitskader beschrijft de waarborgen die een centrale rol spelen bij de evaluatie van partnerschappen. Die evaluatie heeft twee vormen: een beoordelingsgerichte en een ontwikkelingsgerichte vorm.

    Daarnaast hebben de partnerschappen OS BOSS PO en AOS3R procedures en instrumenten ontwikkeld die zorgen voor een eenduidige werkwijze bij het meten en borgen van de kwaliteit binnen het partnerschap. 
    De resultaten van de metingen en evaluaties geven inzicht in het huidige functioneren van de diverse betrokkenen, gremia en processen binnen de opleidingsscholen. De resultaten worden binnen verschillende gremia besproken om richting te geven aan verdere ontwikkelingen binnen de opleidingsscholen.

    Instrumenten kwaliteitscyclus
    Panelgesprek
    Bestuursevaluatie

     

    Inloggen