Terugblik Slotevent TIP Emissieloos & Circulair Bouwen

30 januari 2024

De toegevoegde waarde van leerwerkgemeenschappen voor studenten en voor bedrijven met de bedoeling om samen te werken aan maatschappelijke opgaven. Dat was een van de belangrijke thema’s tijdens het Slotevent van TIP Emissieloos & Circulair Bouwen op 30 januari. In die manier van verschil maken, vinden het Centre of Expertise HR Tech van Hogeschool Rotterdam en TIP elkaar.

Presentaties van TIP-studenten

Studenten hebben volgens Van Nunen veel meer verdiepende kennis nodig om verbindingen te maken en échte stappen te kunnen zetten. Door de workshops en masterclasses in de afgelopen TIP-ronde zijn de studenten zich meer bewust van processen op de bouwplaats en van de levenscyclus van producten. Samen met de deelnemende bedrijven deden ze onderzoek naar haalbaarheid van circulair bouwen, optimale ketensamenwerking en circulair bouwen én de inrichting van een emissieloze bouwplaats.

De belangrijkste conclusie die ze met het publiek deelden was om (ook) kleine stapjes te blijven zetten richting circulair bouwen, want ook die maken het verschil. Hoe? Enerzijds door transparantie, ingegeven door een samenwerking van architect, aannemer en opdrachtgever vanaf de start van een project. Anderzijds door al die stapjes te centraliseren (in bijvoorbeeld een hub) en daarmee een sterke basis te creëren voor transitie.

Bekijk de overzichtspresentatie van het Slotevent