Wat als de sleutel tot beter onderwijs niet alleen ligt in kennisoverdracht, maar in écht contact maken? Studenten die naar school komen, zeggen eigenlijk: Zie mij, hoor mij en maak verbinding met mij. Dit inzicht stond centraal tijdens IGO Ontmoet waarbij Monique van den Heuvel, hoofddocent Pedagogiek en Didactiek en auteur van Kairos in de klas, een workshop verzorgde.
Uit onderzoek dat Monique heeft gedaan blijkt dat studenten niet alleen kennis willen opdoen, maar zich vooral gezien en erkend willen voelen in de les. Toch kan er een kloof ontstaan tussen de schoolse wereld en de belevingswereld van studenten. Hoe kunnen wij als docenten die verbinding actief zoeken?
Hoofd: bewustwording en zelfreflectie
De workshop begon met een reflectieve oefening: Wie ben ik als docent en hoe beïnvloedt mijn achtergrond mijn manier van lesgeven? Door met collega’s in gesprek te gaan werden ervaringen gedeeld en nieuwe verbindingen gelegd. Een collega van de opleiding Bouwkunde gaf een mooie tip om op een luchtige manier met studenten in gesprek te gaan: Vraag bijvoorbeeld hoe de huizen in hun buurt eruitzien en krijg zo een kijkje in hun wereld.
Hart: contact maken en loslaten
Monique daagde de groep uit om buiten de gebaande paden te denken. Want als docenten focussen we vaak op wat we studenten willen meegeven, maar vergeten we soms hoe we dat doen. Door speelsheid en creativiteit in te zetten, kunnen we het contact versterken.
Handen en voeten: doen en ervaren
Dat werd direct in de praktijk gebracht met een tableau vivant – een levend schilderij – waarin docenten met handen en voeten een verhaal uitbeeldden. Monique, ook geschoold als dramadocent, haalde iedereen uit de comfortzone en liet zien hoe speelse werkvormen bijdragen aan diepere verbinding en betekenisvol onderwijs. Spel, plezier en pedagogiek kwamen samen in een oefening die liet zien hoe belangrijk het is om los te laten en te experimenteren.
Wat nemen we mee?
Wat nemen de deelnemers mee uit deze workshop? Dat het delen van ervaringen energie geeft en dat verbinding maken begint met luisteren én doorvragen. Ook twee studenten van Facility Management waren bij deze editie van IGO Ontmoet aanwezig. Hun conclusie? "Docenten zijn ook gewoon mensen en doen er alles aan om goed les te geven. Mooi om te zien dat jullie hier zo actief mee bezig zijn!"
Tot slot stelde Monique de vraag: Wat ga je de komende tijd (anders) doen? Monique telde af: 3, 2, 1… en de antwoorden schalden door de ruimte:
💬 "VERBINDEN!"
👂 "OPEN STAAN!"
❓ "LUISTEREN!"
🔍 "DOORVRAGEN!"
Tijdens de lunch gingen de gesprekken nog even door. Vol energie en inspiratie ging iedereen daarna weer aan de slag – met hoofd, hart, handen én voeten.
Tips van Monique