IGO jaaropening 2023 - 2024

23 augustus 2023

Het nieuwe studiejaar is gister officieel geopend tijdens de IGO jaaropening. Deze stond in het teken van een warm welkom terug na de vakantie, een gezellig samenzijn en een frisse start van het nieuwe studiejaar. Daarnaast stonden we stil bij de IGOvisie, die een jaar geleden is gelanceerd. Waar staan we nu en hoe gaan we daar komend jaar mee verder? Hierover zijn we met collega's en het werkveld in gesprek gegaan.

In gesprek met Robert

Na een informeel weerzien en het bijkletsen met collega's onder het genot van een lekker ontbijt, was het tijd voor het inhoudelijke deel van het programma. Lisette van Leemput (IGOvationHUB) was deze ochtend onze moderator. Als eerste ging zij in gesprek met Robert van Ingen (directeur IGO). Ze hebben het gehad over hoe zijn vakantie in Noorwegen was. De door hem ingestuurde vakantiefoto zette kracht bij zijn verhaal om te laten zien hoe prachtig het daar is. Verder hebben zij gesproken over hoe hij terugkijkt op het afgelopen jaar, hoe de IGOvisie aansluit bij de Strategische Agenda van de hogeschool en waar hij naar uitkijkt komend studiejaar.

Zo is Robert trots op de energie die is losgekomen om samen met de IGOvisie aan de slag te gaan. Eén van de uitkomsten daarvan is het IGO casco. Een set aan gemeenschappelijke afspraken voor curricula, die het samenwerken over de grenzen van opleidingen heen makkelijker maakt. De IGOvisie sluit daarmee heel mooi aan op de Strategische Agenda van de hogeschool, waarin opgavegericht onderwijs ook een hoofdrol speelt. Hij kijkt er dan ook naar uit om te zien hoe dit onderwijs komend jaar binnen IGO verder vorm gaat krijgen. Onder andere door het starten van leerwerkgemeenschappen. Voor nu wenst hij iedereen een mooi nieuw studiejaar toe. Er komt straks weer een hoop op ons af, dus probeer die vakantierust nog even vast te houden.

Op de bank met

Na het gesprek met Robert, is Lisette in gesprek gegaan met Hannah Beljaars-Frederiks (hoofddocent Bouwkunde en opgavetrekker), Kaj van de Sandt (hoofddocent Watermanagement en betrokken bij het casco) en Walter de Vries (planoloog bij de Gemeente Rotterdam en verantwoordelijk voor de planvorming van het M4H gebied). Zij hebben onder andere gesproken over het belang van opgavegericht onderwijs voor het werkveld, de ervaringen die er nu al zijn en de kansen die dit voor opleidingen met zich meebrengt. Ook is dieper in gegaan op het starten van leerwerkgemeenschappen, hoe het casco hieraan bijdraagt en waarom een kennisontwikkelagenda wordt opgesteld.

Met elkaar aan de slag

Het was een mooie dialoog, die de aanwezige collega's een inkijkje heeft gegeven in waar we nu staan met de IGOvisie en waar we naar toe gaan. De belangrijkste boodschap die hieruit naar voren kwam, is om hier binnen je eigen opleiding met elkaar mee aan de slag te gaan. De IGOvisie geeft de richting aan, de opleidingen vullen de weg ernaar toe in. Daarnaast is het ook mogelijk om mee te denken in het proces van de leerwerkgemeenschappen en het opstellen van de kennisontwikkelagenda. Neem in dat geval contact op met Hannah en Lisette door te mailen naar igo-koalwg@hr.nl.

Blijf op de hoogte

Op www.hr.nl/igo houden wij je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom de IGOvisie, delen we inspirerende artikelen die hieraan raken en vind je een agenda met aankomende evenementen die hierbij aansluiten. Dit is ook de plek waar wij in de toekomst alle samenwerkingsmogelijkheden voor het werkveld laten terugkomen.

De pagina is in ontwikkeling. Mis jij nog informatie die je hier graag terug wilt zien? Laat het ons weten.

23 augustus 2023