Energietransitie in stad en haven

Op naar volledig schone energie in 2050

Energietransitie in stad en haven is één van de thema's binnen HRTech. Een belangrijke uitdaging voor de Rotterdamse haven is het verminderen van de grote afhankelijkheid van fossiele energie en grondstoffen; raffinaderijen, chemische bedrijven, logistiek en energiecentrales maken hier voor hun productie nog allemaal gebruik van. Om haar concurrentiepositie te behouden, de klimaatdoelstellingen én de ambitie van slimste haven te behalen, wil Rotterdam vooroplopen in de energietransitie.

Schone energie

Het einddoel is een schone energievoorziening in de haven en de regio in 2050. Dit vergt veel nieuwe kennis over energiezuinige(re) oplossingen en een CO2-vrije energievoorziening, zoals het koppelen van hernieuwbaar opgewekte energie uit zon en wind, via slimme netwerken (smart grids), aan opslag- en conversiecapaciteit, ontwikkeling van een waterstofinfrastructuur en procesinnovaties. Deze elementen dienen zowel op het macroniveau van de haven als op bedrijfsniveau optimaal aan elkaar aangesloten te kunnen worden.

Praktijkgericht onderwijs

Binnen het thema Energietransitie in stad en haven leiden we studenten op die in en áán een duurzame havenindustrie werken. Energietransitie is een relevant vraagstuk voor veel opleidingen binnen het technologiedomein. Studenten gaan er ook in de praktijk mee aan de slag, tijdens multidisciplinaire projecten en minors en natuurlijk hun stage- en afstudeeropdracht. Zo onderzochten studenten van de minor Waterworld hoe oude olie- en gasplatforms op de Noordzee zo kunnen worden ingericht dat er met windenergie waterstof geproduceerd kan worden – en via bestaande pijpleidingen naar het vasteland worden getransporteerd om daar te worden gebruikt als brandstof voor auto's en bussen. Deze minor wordt voortgezet in de plannen voor een Energietransitielab op RDM Rotterdam; een living lab waar techniekstudenten laagdrempelig onderzoek kunnen doen naar duurzame technologie en de energietransitie.

Onderzoeks- en innovatieprojecten

In nauwe aansluiting op ons onderwijs voeren we onderzoeks- en innovatieprojecten uit rond energietransitie. Onze lectoren en onderzoekers, docenten en studenten werken samen met partners aan onderwerpen als energietransitie in de procesindustrie en assetmanagement van de nieuwe energie-infrastructuur. Zo brengen studenten bij bedrijven de haalbaarheid van technologische oplossingen zoals warmtepompen in kaart. Door docentonderzoekers wordt op basis van de inzichten die voorkomen uit het contact met bedrijven kennis ontwikkeld over het grotere plaatje. Naast inhoudelijke kennis biedt dit docenten inzicht in de veelzijdige praktijk waarin hun studenten terechtkomen en kunnen ze beter de relevantie van theorie voor de praktijk duidelijk maken. Deze werkwijze wordt ook zoveel mogelijk toegepast voor de gewenste kennisontwikkeling binnen het Energietransitielab.

Samenwerken?

Wil je samen met ons bouwen aan de energietransitie in stad en haven? Neem dan contact op met themacoördinator Erik van Dijk via energietransitieinstadenhaven@hr.nl.