Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Werkwijze
De kracht van de opleiding is de verbinding tussen opleiding en de beroepspraktijk van maatschappelijke organisaties zoals zorg- en welzijnsinstellingen, overheidsorganisaties, onderwijs en woningcorporaties. Sterker, jouw eigen werk staat centraal! De master levert concrete handvatten voor jouw beroepsuitoefening. Kennis uit de opleiding pas je direct toe op jouw eigen praktijk. Vanuit jouw eigen praktijkervaring breng je weer vraagstukken in om daar met je opgedane kennis meteen mee aan de slag te gaan.
De (gast)docenten zijn zelf werkzaam in de beroepspraktijk. Het opleidingsprogramma anticipeert op nieuwe ontwikkelingen en biedt actuele inzichten en state-of-the-art kennis. Er wordt een beroep gedaan op je analytisch en oplossend vermogen.
Een uitdagende omgeving
Naast het oefenen van je vaardigheden, verdiep je je kennis via inspirerende werkvormen gebaseerd op Action Learning. Wat je kunt verwachten zijn seminars, simulaties en practica, projecten, studieconferenties, workshops, managementgames, presentaties, intervisiesessies en best practices. Professionals uit uiteenlopende sectoren nemen deel aan de Master Management en Innovatie. Deze heterogeen samengestelde groep is voor jou dé kans om een netwerk van kwaliteit op te bouwen!
De Master Management & Innovatie is ook te volgen op de locatie van de HAN Nijmegen
De Master Management & Innovatie werkt samen met de HAN Nijmegen. Meer informatie over de werkwijze van de Master Management & Innovatie bij de HAN Nijmegen vind je hier.
Modulaire opbouw
Ontwikkel je ‘leadership skills' in het tempo dat bij je past. Dat kan met de 9 modules waaruit de Master Management en Innovatie is opgebouwd. Modules die inhoudelijk met elkaar samenhangen, maar die je in je eigen tempo kan volgen. Een kwestie van stapelen tot aan je mastertitel. Je kunt er ook voor kiezen om na 1 jaar, halverwege je mastertitel, even te stoppen met de opleiding en later verder te gaan met het tweede jaar.
Betrokkenheid en begeleiding
We houden de omvang van onze groepen beperkt. In die kleinschalige opzet van de master is er op die manier veel ruimte voor persoonlijke begeleiding. Een docent-begeleider volgt nauwgezet de opdrachten die je in de praktijk uitvoert. Samen met medestudenten en jouw begeleider reflecteer je regelmatig op jouw ontwikkeling binnen de master.
Modules
Een indicatie van de modules die je kunt verwachtenAlle modules
-
Op weg naar meesterschap
Op weg naar meesterschap
In deze module maak je kennis met het publiek domein, de vraagstukken die er spelen, de ontwikkelingen en de actoren. Wat is je eigen positionering? Bepaal zelf waar je de nadruk op wil leggen in de opleiding ten behoeve van je eigen professionele ontwikkeling.
-
Strategisch innoveren in maatschappelijke organisaties
Strategisch innoveren in maatschappelijke organisaties
Maatschappelijke organisaties worden beïnvloed en gestuurd door diverse ontwikkelingen, zowel bestuurlijk als maatschappelijk, met als doel het creëren van maatschappelijke meerwaarde (public value). Hoe maak je het verschil? Hoe breng je innovatiedynamiek in de organisatie? Welke innovatieprocessen ga je doorlopen in nauwe samenspraak met partners in de maatschappelijke omgeving?
-
Leiderschap
Leiderschap
Maatschappelijke organisaties zijn vrijwel altijd complex. Bestuur, management en staf en professionals verhouden zich op verschillende manieren tot elkaar. Het vergt (persoonlijk) leiderschap om in zo’n omgeving te kunnen werken, in zelfstandigheid te kunnen handelen, het ‘netwerkspel’ te kunnen spelen en om ook nog daadwerkelijk innovatie te kunnen doorvoeren. Je krijgt inzicht in de ontwikkelingsdynamiek, zowel van de samenleving als van individuen en organisaties en je ontwikkelt je eigen leiderschapsstijl.
-
Sociale Innovatie en Design Thinking
Sociale Innovatie en Design Thinking
In maatschappelijke organisaties gaat het vaak om vraagstukken met een hoge complexiteit in een dynamisch speelveld met veel actoren die uiteenlopende belangen hebben. Kortom, taaie vraagstukken. Aan de hand van de theorie –veranderkunde, onderzoek, organisatiekunde, advieskunde en design thinking werk je in kleine groepen aan een innovatie gericht op een vernieuwende aanpak van een taai vraagstuk. Je vervult daarbij minstens drie rollen: flexibele/faciliterende veranderaar, kritisch onderzoeker en de rol van participerend adviseur.
Alle modules
-
Onderzoek en interventie
Onderzoek en interventie
Je werkt in deze module het hele jaar aan een participatief interventie-onderzoek, meestal in de eigen organisatie. Het thema van dit onderzoek is van strategische relevantie voor de organisatie en wordt vastgesteld in overleg met relevante actoren in jouw organisatie, waaronder de opdrachtgever (in de praktijk vaak de eigen leidinggevende of een lid van het hoger management). Dit onderzoek heeft als doelstelling om een vernieuwing of verandering teweeg te brengen, waarbij onderzochten en onder-zoeker (jij als student) als gelijkwaardige partners samenwerken.
Onderzoek en interventie gaan dus samen. Je maakt hierbij gebruik van theorie over (interventie-)onderzoek, veranderkunde, en van bestaande kennis en literatuur over het thema van je onderzoek.
In het programma wordt zowel aan onderzoeksmethodische als aan veranderkundige aspecten van het interventie-onderzoek aandacht besteed. Het proces van participatief interventie-onderzoek kan opgedeeld worden in een aantal fasen; per fase kan de nadruk meer op het onderzoekende of sterker op het interveniërende aspect liggen. Je krijgt praktische handreikingen voor onderzoeks- en interven-tiemethoden.
-
Meesterschap
Meesterschap
In deze module ligt de focus op persoonlijke leiderschapsdilemma’s in relatie tot innoveren in organisaties. Het eigen leiderschap in het innoveren in en tussen organisaties is het uitgangspunt. Dat alles in de context van de maatschappelijke opgave, de eigen drive en kracht als mens.
Innoveren in het publieke domein vraagt om het mobiliseren van vernieuwingskracht, om samenwerking tussen verschillende partijen, actoren en netwerken en om het kunnen hanteren van paradoxale opgaven. Creëren van impact en aanjagen van innovaties die echte betekenis hebben vraagt daarbij om een actieve speler zijn in dit krachtenveld, het speelveld kunnen overzien, de belangrijkste spelers kunnen betrekken en het (opnieuw) formuleren van spelambities, spelregels en spelvormen.
Koers uit durven zetten vraagt om het helder hebben van een persoonlijke visie en missie: welke maatschappelijke meerwaarde wil je creëren met jouw organisatie en welke waarde heb je daar persoonlijk in toe te voegen?
Koers houden en durven vernieuwen vraagt daarbij om moed, overtuigingskracht en daadkracht, maar ook om tact en laveren tussen belangen. Dit vraagt niet alleen om een goed ontwikkeld zelfinzicht, emotionele intelligentie en interpersoonlijke – en organisatiesensitiviteit, maar ook om vaardigheden in het omgaan met macht met behoud van integriteit.
De module is persoonsgericht en procesgericht op het eigen leiderschap, in relatie tot de context.
Uitgangspunt is dat jij als masterstudent daadwerkelijk vanuit een leidende positie (hiërarchisch of als projectmatig / programma innovator) kan opereren en persoonlijke ervaringen en dilemma’s in kan brengen.
-
Keuzemodules
Keuzemodules
De opleiding biedt drie modules aan over een wat specifieker thema. Je maakt een keuze voor één van deze keuzemodules. De modules worden tegelijkertijd aangeboden aan de lesgroep uit Nijmegen en de lesgroep uit Rotterdam. De lesdagen zijn over beide locaties verspreid, dus je zult ook enkele keren naar de andere vestigingsplaats van de opleiding in Nijmegen moeten gaan.
De keuzemodules zijn:
Bedrijfskundig management:
In deze module staat de organisatorische impact en de (financiële) haalbaarheid van een innovatie centraal. Je doet dit mede aan de hand van een aantal bedrijfskundige inzichten via het uitwerken van een businesscase. Dit ga je niet alleen opstellen, maar ook verdedigen en “verkopen” in meer marketingtechnische en communicatieve zin voor jouw relevante stakeholders.
Informatiemanagement:
In deze module gaat het om het omzetten van de technologische ontwikkelingen op het terrein van informatievoorzieningen in passend beleid voor de eigen organisatie. Thema’s als de strategische impact van IT, beheersing van de bestaande informatievoorziening, big data, wetgeving en privacy komen aan de orde. Je doet een voorstel om het management van de informatievoorziening te verbeteren.
Regievoering in het publieke domein:
Steeds vaker zien we dat meerdere partijen betrokken zijn bij maatschappelijke vraagstukken. In deze module gaat het om de complexiteit van samenwerking tussen organisaties, over het formuleren van gezamenlijke ambities en over hoe die bereikt kunnen worden. Studenten gaan aan de slag met een concrete casus en presenteren een regievoorstel om tot een succesvol samenwerkingsverband te komen.
-
Toekomstverkenning van het maatschappelijk speelveld
Toekomstverkenning van het maatschappelijk speelveld
De module geeft rekenschap van de complexiteit en grote dynamiek in de opgaven in het maatschappelijk domein. Je ontwikkelt uiteindelijk voorstellen voor de lange termijn strategische agenda van de eigen organisatie of sector.
Je doet dit vanuit de ‘state of art’ van toekomstverkenningen. Het gaat om een strategisch dialoog die een organisatie dient te voeren om te kunnen anticiperen op de externe ontwikkelingen in het maatschappelijke speelveld.
Een aantal methoden en technieken t.a.v. het genereren en reduceren van informatie tot trends en ontwikkelingen die passend zijn bij de eigen context/sector komen aan bod. Van hieruit werk je verder aan een verkenning van de dominante krachten d.w.z. aan een analyse van welke (combinatie van) ontwikkelingen nu het meest onzeker zijn én het meeste impact hebben.
Vanuit het analytische schakel je over naar het creatieve en naar het verbeelden via het ontwerpen van twee voorstelbare verhalen.
Dit leidt tenslotte tot het formuleren van adviezen die een aanvulling/verdieping betekenen op het strategisch beleid of nieuw zijn voor jouw organisatie/sector én tot het opzetten en formuleren van een fatsoenlijk betoog hierop.
-
Internationale oriëntatie (studiereis)
Internationale oriëntatie (studiereis)
Je organiseert tijdens de opleiding zelf een meerdaagse studiereis. De afgelopen jaren gingen de studiereizen o.a. naar Zweden (Stockholm), Engeland (Londen), USA (Silicon Valley) en China (Beijing).
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Mastertitel
De kroon op jouw studie is de erkende graad Master of Arts (MA).
De master is geaccrediteerd door de van de NVAO (Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie).
Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Carrièremogelijkheden
Vanaf de start van de opleiding los je complexe casussen op in je eigen organisatie. Je ontwikkelt je innovatieve vermogens, leert van de kennis en ervaring van medestudenten en bouwt netwerken op. Ook maak je kennis met actuele ontwikkelingen en visies die de uiterst deskundige docenten en gerenommeerde gastsprekers presenteren. Kortom: je maakt deel uit van een broedplaats voor innovatie en inspiratie!
De opleiding is nauw betrokken bij de beroepspraktijk van maatschappelijke organisaties. Het opleidingsprogramma speelt proactief in op nieuwe ontwikkelingen en biedt nieuwe inzichten en state of the art kennis. Je ontwikkelt je tot een volwaardige gesprekspartner op strategisch niveau.
Voordelen werkgever
Vanzelfsprekend staat je eigen ontwikkeling voorop. Maar met het volgen van de master kun je je werkgever veel extra’s bieden. Dat begint vanaf dag één van je studie. Cases die je op je werk tegenkomt, kun je meenemen in de klas. Samen met je docent en eventueel ook studiegenoten ga je met de case aan de slag.
Je zit in een groep met masterstudenten die afkomstig zijn uit diverse maatschappelijke organisaties zoals de gezondheidszorg, welzijn, jeugdzorg, buurtzorg, onderwijs, politie, brandweer maar ook financiële organisaties. Daarmee geef je jouw werkgever ook een blik in een andere keuken.
Als student doe je praktijkonderzoek in je eigen organisatie of in de branche. De werkgever kan hiervoor zelf onderwerpen aandragen en een structurele oplossing vinden voor een complex probleem wat al langer speelt.
Met de professionalisering van jou als medewerker op masterniveau, haalt je werkgever kennis op hoog niveau in huis. Blijvende kennis. In je studie wordt je immers geëquipeerd om de kennis te delen, zodat vraagstukken door de organisatie zelf kunnen worden onderzocht en opgelost.
Een medewerker met een mastergraad in de organisatie is een professional die in staat is complexe projecten op te pakken. De werkgever kan hierdoor taken met een hoge verantwoordelijkheid delegeren.
Je bouwt tijdens de opleiding een netwerk op van waardevolle contacten. Contacten waarmee je creativiteit en innovatiekracht meegeeft aan de organisatie.