De familie Amanie is gevlucht uit Syrie

Een kritische beroepssituatie van een social worker

De familie Amanie is gevlucht uit Syrie en kunnen maar moeilijk wennen. De Nederlandse taal is lastig en de oorlog en het geweld liggen nog vers in hun herinnering. Hoe zou je de familie Amanie kunnen helpen om hun leven in Nederland op de rit te krijgen?

De situatie van de familie Amani

Het Syrische gezin Amani woont nu een klein jaar in Nederland in een eigen woning. De twee zonen van 8 en 10 jaar gaan met plezier naar school, al is het wel aanpassen. De taal is lastig en de oorlog en het geweld in hun geboortestad Aleppo is nog in hun constante herinnering en houdt hen uit de slaap. De ouders hebben hier veel zorgen om.

Dochter Maria van 6 jaar gaat nog niet naar school. Zij zit in een rolstoel (hersenbeschadiging bij de geboorte leidde tot spasmen en verlammingen), kan niet praten en geeft een angstige indruk.

De ouders zijn niet bekend met de wegen en instellingen en financiële mogelijkheden om een school en andere hulp voor Maria te regelen.

Vader Amani, tandarts in Syrië, wil graag werken. Hij spreekt prima Engels en Frans. Participatie is het toverwoord.

Het gezin maakt er het beste van, maar verdriet om de verloren familie en een verloren stad en cultuur is continu aanwezig. Ook mist het gezin hun vrienden met wie je kunt praten, lachen, eten en uithuilen.

Jouw rol als social worker

Het is als sociaal werker belangrijk om een goed beeld te krijgen van de situatie door jezelf goed te informeren. Jezelf enkel via een papieren casus laten informeren is nooit genoeg. Het is daarom belangrijk om je niet te laten leiden door een verhaal op papier, maar zelf met het gezin in gesprek te gaan. Voordat dat gesprek plaatsvindt zal je moeten nadenken hoe je bijvoorbeeld het gezin uitnodigt voor het gesprek. En waar dat gesprek plaatsvindt.

Op basis van de informatie die nu naar voren komt zou je de familie nog wat vragen kunnen stellen, bijvoobeeld:

• Waaruit blijkt dat dochter Maria angstig is? Herkennen de ouders van Maria jouw inschatting van de situatie of niet? Hoe denkt Maria er zelf over? Hoe belemmert de angst haar dagelijks functioneren?
  • Wat zijn de wensen van vader Amani, wat voor werk zou hij willen of kunnen doen?
  • Wat zijn de zorgen precies rondom de twee zonen?
  • Wat zou het gezin willen met betrekking tot sociale contacten? Hoe zien de contacten er nu uit? Met familie, buren, kennissen, persoonlijk contact of via videobellen?

Als sociaal werker zou je, als de familie hiermee akkoord gaat, met het gezin kunnen werken aan:

• Het vinden van gepaste (psychische) ondersteuning van de twee zoons Dan moet je natuurlijk ook weten hoe de zoons er zelf over denken. Misschien verschillen ze wel van mening hierover met de ouders?
  • Het helpen met een weg vinden in het ingewikkelde systeem van voorzieningen en toeslagen zodat Maria naar school kan. Dan dien je als social worker kennis te hebben over instellingen, regels, wetgeving.
  • Samen met vader Amani kijken wat de mogelijkheden zijn voor het werken in Nederland. In hoeverre wordt zijn diploma hier op waarde geschat en wat zou er voor nodig zijn omdat te laten gebeuren? Wat ziet vader Amani als werkmogelijkheden buiten tandheelkunde om?
  • Samen met het gezin nagaan wat de mogelijkheden van het gezin zijn met betrekking tot het vergroten van het netwerk. Is er mogelijk een vrijwilliger die mee kan helpen ondersteunen hierin?