Menu English

Beroepen

Wat kun je doen na je opleiding?

Na het afronden van de studie kun je in de meest uiteenlopende organisaties aan de slag.

Een overzicht van mogelijke beroepen:

Cateringmanager

Niet iedereen wordt meteen facility manager in een groot bedrijf. Vaak begin je als manager van een van de afdelingen van de facilitaire organisatie, zoals de catering. Je hebt contact met klanten over geplande evenementen of de catering bij een vergadering. Je overlegt met de facility manager over het aanbod, en bijvoorbeeld het budget.

Facilitair consultant

Je werkt voor een adviesbureau dat wordt ingehuurd om huisvestingsvraagstukken aan te pakken. Je onderzoekt en adviseert. Daarbij is huisvesting slechts een onderdeel. Als consultant ben je in dienst bij een commercieel adviesbureau dat haar klanten helpt bij het oplossen van allerlei facilitaire vraagstukken. Opdrachten kunnen variëren van een klus van een paar dagen tot enkele maanden. Het is een gevarieerde baan. Zo begeleid je bijvoorbeeld een reorganisatie van de facilitaire afdeling, adviseer je over een nieuw concept voor de kantoorinrichting of train je de medewerkers van de receptie in hun klantvriendelijkheid. Soms werk je bij de klant, dan weer op kantoor, thuis of onderweg. Het is vaak hard werken, maar je krijgt veel vrijheid en kunt veel leren.

Hoofd facilitaire zaken

De facility manager is de spin in het web van een bedrijf. Zonder faciliteiten kan een bedrijf immers niet goed functioneren. Als manager of hoofd van de afdeling heb je veel verantwoordelijkheid. Samen met de medewerkers van jouw team zorg je ervoor dat alle faciliteiten goed geregeld worden. Je stuurt bijvoorbeeld leidinggevenden aan, houdt diverse kosten in de gaten en zorgt voor een kloppend budget. Daarnaast overleg je met de directie over het aanbod van facilitaire producten en diensten.

Inkoper

Je gaat op zoek naar de beste deals voor jouw bedrijf. Je zoekt het web af naar geschikte leveranciers, onderzoekt of zij kunnen leveren wat jouw bedrijf nodig heeft en onderhandelt op het scherpst van de snede over prijs en kwaliteit. Vanuit jouw facilitaire achtergrond weet je natuurlijk alles over de producten die jij inkoopt, dus verkopers zullen jou niet zo snel om de tuin kunnen leiden!

Projectmanager

Als projectmanager binnen het facility management kom je regelmatig voor vragen te staan die niet tot de dagelijkse werkzaamheden behoren. Zo zal een bedrijf niet wekelijks verhuizen naar een ander kantoor en zal de facilitaire afdeling niet dagelijks reorganiseren. Dergelijke vraagstukken kun je beter als project aanpakken en dan heb je natuurlijk een manager nodig die dit project in goede banen leidt. De projectmanager zorgt er met zijn projectteam voor dat het doel van het project bereikt wordt binnen de gestelde kaders. Denk hierbij aan de oplevering vóór de deadline en budget- en kwaliteitsbewaking.

Regiomanager schoonmaakbedrijf

Je verzorgt en beheert de contracten van bedrijven die bij jouw organisatie de schoonmaakactiviteiten afnemen. Jij bent de contactpersoon voor de klant en voor je teamleiders. Veel bedrijven doen niet alles meer met eigen personeel. De schoonmaak wordt bijvoorbeeld vaak uitbesteed aan gespecialiseerde schoonmaakbedrijven. Met jouw kennis van facilitaire producten en diensten kun je terecht als manager bij allerlei leveranciers van faciliteiten, bijvoorbeeld als regiomanager bij een schoonmaakbedrijf. Als regiomanager ben jij het aanspreekpunt voor meerdere klanten in jouw regio. Je zorgt dat de afspraken in het contract worden nagekomen en stuurt daarop de teamleiders aan die met hun team schoonmaken in de panden van jouw klanten. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat de kosten binnen het budget blijven en de taken en gestelde eisen worden volbracht.

Teamleider servicedesk

Als teamleider van de servicedesk zorg jij er samen met jouw team voor dat de balie bemand is, de telefoon en e-mail wordt beantwoord en dat alle reserveringen goed en snel verwerkt worden. In overleg met jouw team kijk je hoe zaken sneller of beter geregeld kunnen worden en ben je verantwoordelijk voor het maken van de personeelsplanning. Ook overleg je regelmatig met de facility manager over de gang van zaken bij de servicedesk en heb je contact met andere afdelingshoofden, zoals de cateringmanager, de technische dienst, leveranciers en beveiliging.