Menu English

Optimalisatie van de mobiele gebruikerservaring

Zicht online

Onderzoek naar de factoren die bepalend zijn voor het ontwerpen van een waardevolle mobiele gebruikerservaring voor zowel de doelgroep als het merk.

Probleemstelling / omschrijving

De smartphone is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Waar je vroeger alleen nog kon bellen met je smartphone, heb je tegenwoordig eigenlijk een kleine computer op zak. Gebruikers van smartphones krijgen steeds hogere verwachtingen van de online mogelijkheden van hun mobiel. Echter zijn er nog veel online uitingen die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel. Dit afstudeerproject laat zien waarom het belangrijk is om te optimaliseren voor mobiel en welke factoren hierbij komen kijken.

Aanpak

Voor dit afstudeerproject is gebruik gemaakt van een combinatie tussen literatuuronderzoek en eigen onderzoek (zoals probes, testsessies, observaties, interviews en context mapping). De resultaten uit de verschillende onderzoeken zijn naast elkaar gelegd om hier verbanden tussen te leggen, discussies aan te gaan en om vervolgens conclusies te trekken. Deze bevindingen zijn beschreven in een scriptie en hebben uiteindelijk geleid tot een interactief product. Dit product is getest door de doelgroep en vervolgens verbeterd.

Resultaat

Voor Het Concertgebouw heb ik een mobiele applicatie ontworpen. Deze applicatie helpt de doelgroep te leren luisteren naar het verhaal en de emotie die door de muziek worden verteld. De doelgroep is geïnteresseerd in klassieke muziek, maar heeft weinig kennis over de muziek. Hierdoor vinden zij de drempel nog te hoog om een klassiek concert te bezoeken. Met de applicatie wordt de kennis over de klassieke muziek verrijkt en oefent de gebruiker om het verhaal en de emotie in de muziek te herkennen.

Opleiding(en)

  • Communication and Multimedia Design

Type

Afstuderen

Aan dit project werkten mee

Meurs van Rafaela