Menu English

Ruud van Horssen deelt hoe hij zijn achtergrond als maatschappelijk werker toepast in zijn rol als docent

Sociaal Financiële Dienstverlening: Meet the teacher

Meet Ruud van Horssen! Ruud is 40 jaar oud, geboren en getogen in Rotterdam en docent en coördinator bij de Associate degree-opleiding Sociaal Financiële Dienstverlening. Deze rol vervult hij aan de hand van zijn ervaringen in de praktijk als maatschappelijk werker. In dit interview neemt Ruud ons mee in zijn rol binnen de opleiding, vertelt hij ons meer over zijn achtergrond en over hoe deze twee werelden voor hem zo mooi samenkomen.

Wat is jouw rol bij de opleiding Sociaal Financiële Dienstverlening?

Ik ben coördinator van de opleiding, waarvoor ik met name bezig ben met het reilen en zeilen van de opleiding. Daarnaast geef ik ook een aantal vakken waar ik zelf gepassioneerd over ben. Het coachvak Talentontwikkeling bijvoorbeeld, waar ik de persoonlijke en vooral professionele groei van studenten probeer te stimuleren. Maar ook de vakken Methodisch handelen en Stress-sensitieve dienstverlening. Dat laatste sluit heel goed aan bij mijn achtergrond als maatschappelijk werker.  

Kun ons iets meer vertellen over jouw achtergrond? 

Ik heb zelf de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening gevolgd hier op Museumpark. Tegenwoordig heet deze opleiding Social Work. Mijn carrière startte met algemeen maatschappelijk werk, wat ook de rode draad was in mijn hulpverleningscarrière. Binnen deze functie bood ik heel veel individuele hulpverlening aan verschillende doelgroepen, met name in wijkteams met spreekuren waarbij echt iedereen binnen kon lopen. Je moet in deze rol iedereen kunnen helpen en dus goed kunnen schakelen. Het ene moment help je iemand die jong is en hulp nodig heeft bij het op zichzelf gaan wonen en het andere moment help je ouderen die net te horen hebben gekregen dat zij niet meer thuis kunnen blijven wonen. Het allerleukste aan mijn werk vond ik juist die diversiteit. Geen dag was hetzelfde en alles was constant in beweging. 

“Het allerleukste aan mijn werk vond ik juist die diversiteit. Geen dag was hetzelfde en alles was constant in beweging.”

Inmiddels ben je fulltime docent. Hoe ben je hierbij gekomen? 

Ik heb zestien jaar lang met passie en toewijding in de hulpverlening gewerkt. Daar merkte ik dat ik het heel erg leuk vond om voor een groep te staan. Ik voelde de groepsdynamiek en ik merkte dat ik ook individueel mensen kon stimuleren om te ontwikkelen. Toen dacht ik: “Kan ik dit breder gaan trekken?”. Ik kwam in contact met oud-collega's die al bij Rotterdam Academy werkten en kreeg de kans één dag in de week les te gaan geven. Zo ben ik er langzaam ingerold.  

Inmiddels werk ik fulltime als docent. Ik vind het belangrijk dat ik kwaliteit kan bieden en mijzelf ergens op kan focussen en heb om die reden de keuze gemaakt om volledig in het onderwijs te gaan werken. Lesgeven gaf mij veel energie en dat geeft het me tot de dag van vandaag nog steeds.  

Foto: Melissa van Well - Dijkshoorn

Helpt jouw achtergrond bij je werk als docent? 

Zeker. Op het moment dat studenten een bepaalde materie nog niet optimaal beheersen komt mijn praktijkervaring goed van pas. Ik gebruik dan echte praktijkvoorbeelden om ze verder te helpen. Een goed voorbeeld is Stress-sensitieve dienstverlening, een methodiek om met mensen te werken. Je gaat niet alleen uit van het probleem, maar je zorgt ervoor dat je ondersteunt en overneemt waar nodig, met als uitgangspunt dat iemand zelf weer verder gaat.

Dit is heel anders werken dan oplossingsgericht werken. Juist met deze methodiek kijk je naar de mens achter het probleem. Met mijn praktijkvoorbeelden merk ik dat studenten weten waar je het over hebt en dat je op hen aansluit.  

Wat houdt de Ad-opleiding Sociaal Financiële Dienstverlening precies in? 

Bij deze opleiding leiden we studenten op tot 'eigenwijze' professionals die in de financiële wereld van schuldhulpverlening, bewindvoering en incasso's zelfstandig kunnen opereren, maar die ook met een maatschappelijk en sociaal oog naar de mens kijken. Je ziet een professional ontstaan die met een maatschappelijk oog werk kan uitvoeren en mensen weer financieel zelfstandig kan maken.

Met ‘eigenwijze’ bedoelen we: als de studenten als professionals de discussie met ons aangaan en hun mening op professioneel niveau kunnen onderbouwen, dan hebben wij ons doel bereikt.

Sociaal Financiële Dienstverlening is een deeltijdopleiding. Onze studenten werken al in de praktijk en hebben dus ook al praktijkervaring opgedaan. Ze volgen één dag per week lessen. Ons uitgangspunt is dat de studenten alles wat ze op school in de les meekrijgen de dag erna direct kunnen toepassen in hun eigen werk.  

“Als de studenten als professionals de discussie met ons aangaan en hun mening op professioneel niveau kunnen onderbouwen, dan hebben wij ons doel bereikt.”

Wat kun je na de opleiding gaan doen?

 De studenten zijn tijdens de opleiding dus al in de praktijk aan het werk. We merken wel dat veel studenten door alles wat ze leren bij de opleiding, vakken en coaching erachter komen dat de functie die ze op dat moment bekleden niet per se de functie is die ze willen blijven doen. De opleiding zet studenten aan het denken, waardoor ze soms ook andere carrièrekeuzes maken.  

Na de opleiding kun je bijvoorbeeld werken als assistent bewindvoerder, als schuldhulpverlener, of bij de afdeling inkomen van een gemeente. Ook hebben we studenten die bijvoorbeeld bij de Gemeente Rotterdam op de afdeling werken voor het afhandelen van de toeslagenaffaire. Het zijn allemaal beroepen waar ze contact hebben met mensen, maar waar ze hun expertise rondom financiën nodig hebben. Juist dat laatste zie je bij veel andere opleidingen niet zo snel terug en dat maakt Sociaal Financiële Dienstverlening uniek. 

Hoe motiveer je als docent jouw studenten?

 Studenten moeten trots zijn op hun werk, opleiding en vooral zichzelf. Je stimuleert ze door ze perspectief te bieden. Soms spelen er grote dingen in het leven van de studenten. Bij de start van de opleiding geef ik altijd aan de studenten mee, dat als er iets speelt je bij de hogeschool ondersteuning kunt krijgen. Trek aan de bel. Dat hoeft niet bij mij, dat kan ook bij Studentzaken of een decaan. Zorg dat er aandacht voor is en dat er een aanpassing of oplossing kan komen zodat je geen studievertraging oploopt.  

Ik motiveer studenten door ze één-op-één aandacht te bieden. Ook al loopt hierdoor mijn les uit en ben ik later in een andere les, soms heeft de student die aandacht even nodig. Ik leer de studenten oog te hebben voor de mens achter het probleem. Dan moet ik zelf ook oog hebben voor de mens achter de student. 

Is dat ook hetgeen wat het vakgebied zo mooi maakt voor jou?

Ja. Het feit dat mensen worden gezien en niet alleen de problemen. We zijn in deze wereld enorm gewend om altijd maar oplossingsgericht te denken. Dit kan voor heel veel mensen en situaties werken, maar niet voor iedereen. Juist het feit dat in dit vakgebied op financieel, sociaal en juridisch vlak naar de mens achter het probleem gekeken wordt maakt het vak voor mij zo mooi.  

En het mooie aan docent zijn vind ik dat geen enkele dag hetzelfde is. Ik hou van de afwisseling. Je bereidt een les wel voor, maar ik vind het juist fijn als de les een dynamisch karakter krijgt. Zolang de cirkel rond is en de kern van de les maar overgebracht wordt.  

“Ik leer de studenten oog te hebben voor de mens achter het probleem. Dan moet ik zelf ook oog hebben voor de mens achter de student.”

Welk project springt er voor jou uit binnen de opleiding? 

Afstuderen. Met kop en schouder. Alles komt hierin samen: van opdrachtgever, tot het schrijven van een product, tot de uitvoering in de praktijk, tot het profileren van jezelf. Het is een forse opdracht, maar als je een goede opdracht kiest en je staat er ook achter, dan kun jij jezelf daarmee profileren. Je kunt het op je cv zetten en er gepassioneerd over vertellen. Ik geloof daar echt in.

Daarnaast vind ik het 'Maatschappelijk project' een mooi voorbeeld. Studenten gaan hier het gesprek aan met cliënten om armoede bespreekbaar te maken, ondanks dat hier een groot taboe op rust. Ik merk dat er mooie producten ontstaan als studenten hier bevlogen in gaan. Studenten leveren spellen en workshops op, waar wij als docenten veel potentie in zien. Wij adviseren en stimuleren ze dan ook dit in de markt te gaan zetten en er trots op te zijn.  

Welk advies zou je mee willen geven aan jouw (toekomstige) studenten? 

Voor mij is dat heel simpel: “blijf bij jezelf en zorg dat je altijd nieuwsgierig blijft. Stel vragen, ook als het een ander niet uitkomt.”

Dit past ook mooi bij mijn eigen levensmotto: "Streef naar groei op jouw eigen pad en elk stapje telt op je reis naar succes."