De Zorggame Transmurale Ketens ontwikkelt in eerste instantie een fysieke leeromgeving waarin de extramurale zorglogistiek centraal staat. Deelnemers ervaren hoe keuzes in planning, overdracht, personeelsinzet en digitalisering invloed hebben op de doorstroming van patiënten en de samenwerking tussen zorgpartners.
De aanleiding ligt in de groeiende druk op de zorgketen: meer patiënten, minder personeel en gefragmenteerde samenwerking. Logistieke principes zoals bottleneckmanagement, capaciteitsplanning en ketendenken kunnen helpen om zorgprocessen te verbeteren, maar worden nog weinig toegepast in de praktijk.
De game maakt deze principes tastbaar via realistische scenario’s rond drie patiënttypen, met thema’s als ziekenhuisverplaatste zorg, transferprocessen, digitalisering en functiedifferentiatie. Spelers krijgen directe feedback op keuzes via indicatoren als tijd, kwaliteit en samenwerking.
Doel is om bewustwording en handelingsperspectief te creëren: inzicht in hoe slimme logistiek leidt tot warmere, efficiëntere en duurzamere zorg. Het project draagt bij aan het versterken van netwerkzorg en het borgen van de beschikbaarheid van zorg in een veranderende samenleving.
De game wordt uiteindelijk beschikbaar gesteld voor het onderwijs via bijvoorbeeld projectonderwijs, minoren en afstudeeropdrachten. Zo ontstaat een directe verbinding tussen onderwijs en praktijk: studenten leren hoe logistieke inzichten kunnen bijdragen aan betere zorg, en professionals profiteren van de frisse blik en creatieve oplossingen van studenten.
De beoogde resultaten zijn:
- Een fysieke prototype van de Zorggame Transmurale Ketens.
 - Een onderwijsmodule waarin studenten en zorgprofessionals met de game kunnen oefenen.
 - Een set meetbare KPI’s voor tijd, kwaliteit en samenwerking binnen zorgnetwerken.
 - Inzicht in de logistieke knelpunten van de transmurale zorg en mogelijke oplossingen.
 - Een netwerk van zorginstellingen en hogescholen die de game inzetten als leerinstrument.
 
Tussentijds worden feedbackrondes gehouden met studenten en zorgprofessionals om de game te testen. De resultaten worden gedeeld via een factsheet en een presentatie binnen het Kenniscentrum Zorginnovatie en partners in het veld.
Het project is een samenwerking tussen het Kenniscentrum Zorginnovatie, Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN), Breda University of Applied Sciences (BUas) en zorginstellingen zoals het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ).
De partners bundelen expertise op het gebied van zorg, logistiek en onderwijsinnovatie.
- Kenniscentrum Zorginnovatie: ontwikkeling onderwijscomponent.
 - HAN & BUas: Penvoerder, spelontwikkeling en logistieke expertise.
 
Zorginstellingen (zoals CWZ): praktijkinput en pilotlocatie.
| 
 
 Looptijd 2025-2026  | 
 
 Financiering  | 
 
 Lectoraat  | 


