Menu English

Project

Projectbeschrijving

Hogeschool Rotterdam voerde in samenwerking met Erasmus MC, Hogeschool Leiden en LUMC een nieuw onderzoeksproject uit, gericht op het optimaliseren van het begeleidingstraject, en waarin ook studenten participeerden. Hierbij werd ingestoken op persoonsgerichte begeleiding en aandacht voor het integreren van beweegadviezen in de eigen leefomgeving – oftewel: zelfmanagementondersteuning.

Wat waren de doelstellingen van het onderzoek?

  • In samenspraak met mensen met artrose en fysiotherapeuten stapsgewijs toewerken naar een kansrijke aanpak ter ondersteuning van duurzaam gezond beweeggedrag voor mensen met artrose.
  • Komen tot een gevalideerde vragenlijst (SEPSS-PT) die benodigde zelfmanagementondersteunende competenties van fysiotherapeuten inzichtelijk maakt.

Dit vormt samen de basis voor vervolgonderzoek naar implementatie en evaluatie van deze kansrijke aanpak op duurzaam gezond beweeggedrag. Dit project valt onder het consortium Vitale Delta.

Verbinding met het onderwijs

Studenten van Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Leiden en AVANS waren actief betrokken bij het project.

In estafetteprojecten met interviews en observaties verzamelden zij samen met het onderzoeksteam inzichten en behoeftes rondom zelfmanagementondersteuning zowel tijdens bezoeken aan de fysiotherapeut als in de leefomgeving van cliënten met artrose.

Daarnaast werkten studenten mee aan de ontwikkeling en validering van een vragenlijst om zelfmanagementondersteunende competenties van fysiotherapeuten inzichtelijk en meetbaar te maken. Dat deden ze door literatuuronderzoek en het organiseren van expertmeetings en het meehelpen aan het testen van de conceptvragenlijst.

Studenten ontvingen gerichte training ter ondersteuning.

Van Hogeschool Leiden en AVANS participeerden vierdejaars studenten Fysiotherapie.

SEPSS-PT

Om inzicht te krijgen in wat fysiotherapeuten in huis hebben om zelfmanagement effectief te ondersteunen is een vragenlijst ontwikkeld. Daar zijn fysiotherapeuten uit diverse settings bij betrokken, net als mensen met een chronische aandoening of langdurige klacht. De SEPSS-PT-vragenlijst (Self-Efficacy and Performance in Self-management Support for PhysioTherapists) is gemaakt met inbreng uit expertmeetings, wetenschappelijke literatuur en het beroepscompetentieprofiel. Daarbij gebruikten we het 5A-model, een bestaand raamwerk voor zorgprofessionals, dat het proces van ondersteuning van zelfmanagement inzichtelijk maakt. De vragenlijst is getest tijdens een pilot en we zijn nu klaar voor bredere validering in de praktijk.