Transitie van Kinderzorg naar Volwassenenzorg

Ervaringen van jongeren met transitie naar de volwassenenzorg

Publicatiedatum: 01 januari 2004

Welke ervaringen hebben jongeren met een chronische aandoening opgedaan met de overgang van kinderzorg naar volwassenenzorg? Met deze vraag liep een onderzoek onder jongeren die voorheen onder de hoede van het Erasmus MC - Sophia kinderziekenhuis waren en zijn overgestapt naar de volwassenenzorg, meestal in het Erasmus MC.

Toon:

Het onderzoek vond plaats op verschillende afdelingen, ondermeer via interviews met de jongeren, hun ouders of verzorgers en met zorgverleners.

De conclusie luidt dat er zelden gestructureerde voorbereiding is op de overgang naar de volwassenenzorg, maar ook dat de meeste jongeren daar aanvankelijk geen gemis in zien. Pas later merken ze dat het moeilijk wennen is aan de nieuwe situatie. Ouders en zorgverleners zien wel tekortkomingen waaraan wat gedaan zou moeten worden.

Het onderzoek is onder leiding van Kenniscentrum Zorginnovatie uitgevoerd in samenwerking met studenten van Hogeschool Rotterdam en de Erasmus Universiteit.

Er zijn jongeren geïnterviewd met reuma, cystic fibrosis, diabetes mellitus, congenitale hartafwijkingen, hemofilie, sikkelcelziekte en thalassemie en spina bifida.

Lees ook het artikel op Pubmed en bekijk meer op de website van Op eigen benen.