Cadenza: Overplaatsingen in de Laatste Levensfase

Palliatieve zorg

Publicatiedatum: 01 januari 2011

Onderzoek in Regionaal Palliatief Centrum Laurens ‘Cadenza’; overplaatsingen en besluitvorming bij zorg in de laatste levensfase.

Toon:

In Nederland heeft de overheid de ambitie om continue levenseindezorg te bieden onafhankelijk van de plaats waar de patiënt met een palliatieve zorgvraag verblijft. Palliatieve zorg is bij uitstek multidisciplinaire zorg waarbij de samenwerking tussen organisaties van wezenlijk belang is om continuïteit van zorg bij patiënten te kunnen waarborgen.

Een goede samenwerking in netwerk- en ketenverband is temeer noodzakelijk daar patiënten in de laatste levensfase te maken krijgen met zowel transities in ziekte als zorg. Uit eerder onderzoek blijkt dat mensen met een ongeneeslijke ziekte frequent worden overgeplaatst en er sprake is van een relatief korte opnameduur in hospices. Beide heeft een enorme impact op het leven van deze patiënten en hun naasten. In Nederland zijn hierover weinig cijfers bekend.

Projectbeschrijving

In 2011 is gestart met een onderzoeksproject in het Regionaal Palliatief Centrum Laurens 'Cadenza’ te Rotterdam. Er wordt gekeken naar het aantal overdrachten in de laatste drie levensmaanden en de verblijfsduur in het hospice. Daarnaast is er aandacht voor (keten)samenwerking tussen professionals in de laatste levensfase.

In de praktijk is een presentatie gehouden over de voorlopige onderzoeksresultaten. Een studente iBMG van de Erasmus Universiteit Rotterdam is in 2012 op het project afgestudeerd en schreef een thesis. Er wordt gewerkt aan de eerste onderzoeksresultaten en aan een internationale publicatie.