Menu English

Healthcare Logistics Education and Learning Pathway

Kennisuitwisseling en ontwikkeling van internationaal zorglogistiek onderwijs

Door de vergrijzing en de toename van vacatures in de zorg, is het noodzakelijk om efficiënter en doelmatiger te werken. Dat vraagt om kennis en beheersing van processen in de zorg, informatie- en goederenstromen en kostenoptimalisatie en tegelijkertijd voldoen aan wensen van cliënten/patiënten. Ofwel: zorglogistiek. In dit project hebben internationale kennisuitwisselingen plaatsgevonden om een doorlopende onderwijsleerlijn in zorglogistiek te ontwikkelen. Samenwerkingspartners waren universiteiten en hogescholen in Estland, Finland, België, Spanje en Nederland. Iedere partij heeft een specialisatie ontwikkeld op basis van de gevraagde competenties, een deel van de modules. Zo ontstond direct een netwerk voor zorglogistiek.

Toon:

Projectbeschrijving

De doelstelling van het onderzoek was een Healthcare logistician education pathway (studie modules) te ontwikkelen, van beroepsonderwijs tot en met het promotie-traject en het creëren van een Europees netwerk van Zorglogistiek.

Dit is gedaan door te starten met een internationale vergelijking van de verschillende aanwezige structuren. Daarna is, met inbreng van de verschillende partners een competentieprofiel opgesteld. Ieder land heeft een specialisatie, en ontwikkelde op basis van de gevraagde competenties een deel van de modules. Deze zijn internationaal uitgewisseld en getest.

Verbinding met het onderwijs

Studenten zijn in 2018 betrokken vanuit de PI projecten van het Instituut voor de Gebouwde Omgeving (Logistics Management en Facility Management). Daarnaast zijn studenten vanuit het keuzevak Logistiek in de Gezondheidszorg betrokken. 

Als spin-off van het project wordt het keuzevak ‘Slimmer Organiseren en Plannen in de zorg’ aangeboden voor studenten van het Instituut voor Gezondheidszorg. In het keuzevak is naast de bestaande theorie en casussen uit de praktijk aandacht voor de actualiteit. Momenteel is dit met name de impact van COVID-19 op zorgprocessen en de specifieke beroepscontext van de studenten. Ook wordt het ontwikkelen van een minor voor dit thema overwogen.