Implementatie van Kennis in het Onderwijs

Eten & drinken

Publicatiedatum: 01 januari 2010

V&VN en Hogeschool Rotterdam hebben samengewerkt om producten van Zorg voor Beter I rondom eten en drinken te implementeren in de praktijk door implementatiekennis over te dragen aan studenten verpleegkunde van Hogeschool Rotterdam.

Toon:

In 2010 tot 2011 vond het ZonMw-programma Zorg voor Beter II plaats. Eén van de projecten binnen dit programma was ‘Implementatie van richtlijnen, handleidingen en protocollen rond Eten & Drinken in de praktijk van verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorg en in de opleidingen tot verpleegkundige en verzorgende’, kortweg het project ‘Eten & Drinken’ genoemd.

Het ZonMw-programma Zorg voor Beter I (2005-2008) was een belangrijke impuls voor de verbetering van de kwaliteit van langdurende zorg. Het deelprogramma Eten & Drinken had geresulteerd in diverse producten, zoals richtlijnen voor verantwoorde vocht- en voedselvoorziening, instrumenten voor screening op ondervoeding, en een e-learningmodule voor de maaltijdambiance. Deze producten hadden echter hun weg naar de praktijk en naar de zorgopleidingen nog onvoldoende gevonden. In het kader van Zorg voor Beter II hebben Hogeschool Rotterdam en het LEVV (tegenwoordig: V&VN) hieraan een vervolg gegeven.

Voor dit project hebben zeven studenten hbo-V als afstudeeropdracht een verbetertraject rondom het thema ‘Eten & Drinken’ uitgevoerd in hun stage-instelling; vier verpleeg- en verzorgingshuizen en drie thuiszorginstellingen. De voor de verbetertrajecten benodigde implementatiekennis werd geleverd door V&VN in de vorm van workshops aan docenten van IvG, die deze implementatiekennis weer hebben gebruikt bij de begeleiding van de deelnemende studenten. De workshops van de V&VN zijn in deze lesmodule vertaald naar hoorcolleges en werkgroepen, waarmee studenten hbo-V in alle sectoren van de zorg en voor een breed scala aan onderwerpen verbeter- of verandertrajecten kunnen initiëren in de zorgpraktijk.