Jongeren met een Gehoorbeperking in het Hoger Onderwijs

Promotieonderzoek over jongeren met gehoorbeperking

Publicatiedatum: 01 januari 2016

Een onderzoek naar hoe ervaringen en taalvaardigheden het studiesucces van jongvolwassenen met een gehoorbeperking beïnvloeden.

Over het project

Projectbeschrijving

De invoering van de neonatale gehoorscreening (2006) heeft het mogelijk gemaakt om hoorproblemen bij kinderen vroeg te detecteren. Dankzij hulpmiddelen, zoals een cochleair implantaat (CI) of een hoortoestel, krijgen kinderen met een hoorbeperking toegang tot de taal in hun omgeving en behalen zij een gesproken taalontwikkelingsniveau dat (bijna) vergelijkbaar is met dat van horende leeftijdsgenoten. Door de goede prestaties van deze kinderen in het (regulier) basis- en middelbaar onderwijs, is een doorstroom naar her regulier Hoger Onderwijs een logisch gevolg. Jongeren met een hoorbeperking, CI- of hoortoesteldragend, vormen een relatief nieuwe, en onbekende groep, binnen de studentenpopulatie. Of het Hoger Onderwijs voorbereid is op de komst van deze studenten, staat centraal in dit onderzoek.

Het onderzoek brengt de taalvaardigheid van deze jongeren in kaart en plaatst deze in de context van het Hoger Onderwijs. Maar niet alleen het taalvaardigheidsniveau is van belang om succesvol te kunnen studeren, ook de akoestische omgeving in het Hoger Onderwijs speelt voor deze jongeren een grote rol. Evenals de (eerdere) studie-ervaringen en de ondersteuning die hen geboden wordt in deze fase van hun leven.

Doelstelling

Het in kaart brengen en analyseren van de ervaringen, behoeften en (taal)vaardigheden van jongeren met een gehoorbeperking, zodat er adviezen kunnen worden geformuleerd voor een toegankelijk hoger onderwijs voor deze groep.

Dit gebeurt door antwoorden te zoeken op de volgende vragen

1. Hoe beïnvloedt de akoestische omgeving van diverse onderwijssituaties in het hoger onderwijs de toegankelijkheid van het onderwijs voor jongeren met een gehoorbeperking?
  2. Wat is de invloed van spraakverstaan op de taalvaardigheid van jongeren met een gehoorbeperking in het hoger onderwijs?
  3. Hoe presteren jongeren met en zonder een gehoorbeperking, zowel binnen als buiten het hoger onderwijs, op testen die de non-verbale cognitie en taalvaardigheid meten?
  4. Wat zijn de (studie- en onderwijs)ervaringen van jongeren met een gehoorbeperking in het hoger onderwijs?

Samenwerking

Projectfeiten