Menu
    English

    Leergang zelfregulerend leren

    In de strategische agenda van Hogeschool Rotterdam wordt ingezet op zeven punten die studiesucces vergroten. Eén van die punten is het verder versterken van de onderwijskwaliteit door te werken aan drie punten.

    1. Studeerbare, doceerbare en uitvoerbare onderwijsprogramma’s.
    2. Studenten aan het begin van hun studie meer ondersteuning in het leerproces bieden.
    3. Maximaal stimuleren van actieve deelname van studenten.

    Het tweede punt wordt als volgt omschreven: We helpen hen met kennis en vaardigheden om het eigen denken, handelen en leren te organiseren, sturen en controleren. Ook helpen we met plannen, organiseren en effectieve studeerstrategieën. In dit tweede punt is duidelijk de omschrijving van de zelfregulerende student te herkennen. Maar zelfregulerend leren leer je niet vanzelf. Dat wordt je aangeleerd. Daarom is het doel van de Leergang Zelfregulerend Leren (LZRL) om onderwijsteams van Hogeschool Rotterdam de kennis en vaardigheden te bieden die hen in staat te stellen om de zelfregulatie van studenten effectief en efficiënt te bevorderen binnen het eigen onderwijs.

    De LZRL beoogt dat te doen door teacher leaders op te leiden als aanjagers van het professionaliseringsproces van het opleidingsteam. Na training start de teacher leader in het eigen opleidingsteam een professionaliseringtraject gebaseerd op de methode van Teacher Study Groups waarbij de collega’s van de opleiding onder aanvoering van de teacher leaders actief gedurende een langere periode aan de slag gaan met het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van interventies die zelfregulatie van studenten effectief bevorderen binnen hun eigen lespraktijk. Deze methode biedt een collectieve, actieve en duurzame aanpak met inhoudelijke focus. Docenten passen nieuwe kennis, vaardigheden en attitudes direct toe om hun instructie en pedagogisch-didactische benadering te verbeteren zodat studenten daar direct profijt van hebben.

    Om teacher leaders in hun rol te positioneren krijgen zij een kort opleidingstraject aangeboden bestaande uit enkele inhoudelijke bijeenkomsten.  Per bijeenkomst wordt state-of-the-art kennis over de verschillende aspecten van zelfregulatie, leren studeren en studievaardigheden toegankelijk en bruikbaar gemaakt. Tevens wordt de professionaliseringsmethodiek Teacher Study Groups aangeleerd zodat de teacher leader goed toegerust het professionaliseringstraject binnen de eigen opleiding kan sturen.

    Planning Leergang Zelfregulerend leren

    Meer weten?

    Neem contact op

    Inloggen