Menu
    English

    Versterking pedagogische professionaliteit in mbo en regionale leerbedrijven

    Publicatiedatum: 10 april 2025

    Dit project richt zich op het versterken van de pedagogische professionaliteit van opleiders in het mbo en leerbedrijven, om zo de sense of belonging van studenten te verbeteren. Het samenwerkend consortium veronderstelt (1) dat het analyseren van onderwijspraktijken vanuit een pedagogisch perspectief opleiders helpt om het studentbelang scherper in beeld te krijgen, en (2) dat opleiders daarmee aangrijpingspunten krijgen om onderwijs te herontwerpen dat oog heeft voor de sense of belonging van studenten. Hiertoe worden door onderzoekers en opleiders gezamenlijk werkwijzen ontwikkeld, uitgevoerd en geëvalueerd, die de opleiders ondersteunen bij het maken van een pedagogische analyse van hun dagelijkse onderwijspraktijk.

    Met (beroeps)pedagogiek doelt het consortium op de opdracht van opleiders in het mbo om jongeren in te leiden in de wereld van het beroep, democratisch burgerschap en een leven lang leren. Deze pedagogische opdracht krijgt invulling via docenten en instructeurs in het mbo en in omringende leerbedrijven. De kwaliteit waarmee jongeren begeleid worden, valt en staat met de kwaliteiten van opleiders. De leden van het consortium ervaren, versterkt door de coronapandemie, dat studenten zich niet vanzelfsprekend welkom voelen en/of aangesproken voelen om zichzelf te laten zien in hun beroepsopleidingen (Dopmeijer, 2021). Om deze negatieve ontwikkelingen tegen te gaan is er bij de mbo-instellingen uit het consortium toenemende aandacht voor sense of belonging van studenten (van Mourik-Broekman et al., 2024), wat een belangrijke voorspeller blijkt voor hun motivatie, persoonlijke ontwikkeling en gedrag (Gomes, 2020).

    Het scherp in beeld krijgen van het studentbelang betreft een pedagogisch vraagstuk en doet een beroep op de pedagogische professionaliteit van opleiders (Pols, 2018; Van Kan, 2021). Meer specifiek gaat het erom dat opleiders een pedagogische analyse van onderwijspraktijken kunnen maken waar de sense of belonging van studenten onder druk staat. Het consortium veronderstelt dat (1) het analyseren van een onderwijspraktijk vanuit een pedagogisch perspectief opleiders helpt om het studentbelang scherp in beeld te krijgen, en (2) opleiders daarmee aangrijpingspunten hebben om onderwijs te herontwerpen dat oog heeft voor de sense of belonging van studenten. Het doel hierbij is het studentbelang in beeld te brengen en opleiders aangrijpingspunten te bieden voor het (her)ontwerpen van onderwijspraktijken die de sense of belonging van studenten verbeteren.

    Over het project

    Projectfeiten



    2025
    tot
    2029



    NRO Programmaraad voor Wetenschappelijk Onderwijsonderzoek met cofinanciering van de deelnemende mbo- instellingen en NIVOZ.



    Lectoraat Pedagogische professionaliteit van leraren

    Inloggen