Over het project
Didactisch coachen is een beproefde aanpak voor significante bevordering van leren voor studiesucces, gebaseerd op de theorie van hoge verwachtingen. Didactisch coachen bestaat uit vragen stellen, feedback geven en aanwijzingen op: taakinhoud, strategie, studentmodus (hoe zit de student erbij) en studentkwaliteiten, denk aan empathisch vermogen.
Bevordering van zelfregulerend leren: studentvaardigheden zoals plannen, je aandacht vasthouden, voor succesvol doelgericht leren is een essentieel onderdeel van didactisch coachen. Echter, na implementatie van didactisch coachen in een kleine deeltijd lerarenopleiding, domein gezondheidszorg (12 docenten, 80 studenten) bleek dat studenten nog een zelfregulerend leren tekort ervaarden met als gevolg verminderd studiesucces. Hun betrokken docenten benoemden incompetentie hierin door een tekort aan theoretische kennis en vaardigheden in zelfregulerend leren bevordering.
Vanaf kalenderjaar 2025 wordt het professionaliserings- en ondersteuningsaanbod StuDiCoachen aangeboden via de HR-academie/het Center for Teaching and Learning Hogeschool Rotterdam. Docenten kunnen hieraan deelnemen als ervaring hebben in didactisch coachen en zich nader willen verdiepen in Didactich Coachen voor zelfregulerend leren Studeren: StuDiCoachen. Deelnemende docenten nemen deel aan de leergang zelfregulerend leren. Met deze leergang worden zij opgeleid tot studiegroepbegeleider Zelfregulerend leren. Na de leergang gaan zij met behulp van de studiegroep (docentstudiegroep) methode aan de slag met hun eigen docenten met Didactisch Coachen van zelfregulerend leren Studeren: StuDiCoachen in de eigen beroepspraktijk. Zij worden hierbij begeleid door experts StuDiCoachen die eerder StuDiCoachen hebben ontwikkeld en geïmplementeerd in hun eigen beroepspraktijk.
Zoals eerder beschreven onder Aanleiding, is StuDiCoachen eerder ontwikkeld en succesvol geïmplementeerd in één kleine deeltijd lerarenopleiding, domein Gezondheidszorg. In deze studie onderzoeken wij met ontwerpgericht onderzoek bij de docententeams die aan de slag gaan met StuDiCoachen in hun eigen beroepspraktijk, na het volgen van de leergang Zelfregulerend leren, wat werkt en niet werkt in welke context.
Docenten en hun studenten ervaarden dat de implementatie van StuDiCoachen in hun dagelijks onderwijs bijdroeg aan meer zelfregulerend leren en studiesucces. Als een bevorderende factor voor duurzame implementatie van StuDiCoachen benoemden zij: expliciet didactisch coachen in zelfregulerende vaardigheden, bijvoorbeeld met een systematische terug- en vooruitblik op lessen en een studentenlogboek zelfregulerend leren. Als belemmerende factoren werden genoemd: incompetentie in gedifferentieerde ondersteuning in zelfregulerend leren (docenten en studenten) en het steeds meer zelfstandig online studeren in het tweede leerjaar: Hierbij werd individuele en online StuDiCoaching gemist, wat negatief bijdroeg aan zelfregulerend leren en studiesucces.
Dit project toont aan hoe twee aanpakken vanuit twee verschillende theoretische kennisbases elkaar kunnen versterken. In dit geval gaat het om hoe didactisch coachen van hoge verwachtingen en zelfregulerend leren geïntegreerd kunnen worden tot één vernieuwende onderwijsvorm Didactisch coachen voor zelfregulerend leren Studeren: StuDiCoachen, voor meer zelfregulerend leren en studiesucces.
Dit project betreft één kleine deeltijd lerarenopleiding, domein Gezondheidszorg. In toekomstige studies StuDiCoachen onderzoekt de onderzoeksgroep wat werkt en niet werkt in verschillende contexten (voltijd- versus deeltijdopleiding, leraren- versus een niet-lerarenopleiding). Dit gebeurt door aanpalend ontwerpgericht onderzoek te verrichten bij opleidingen die zich in de toekomst ook professionaliseren in StuDiCoachen in de klas.
Projectfeiten
![]() Looptijd vanaf 2024 |
![]() Financiering Hogeschool Rotterdam |
![]() Expertisekring Zelfregulerend leren |
Verder werken mee:
Saskia Lavooij en Hannah de Boer


