De energietransitie in het HIC vraagt om nieuwe kennis, vaardigheden en samenwerking tussen organisaties. Hoewel er veel aandacht is voor het opleiden van technisch personeel, ontbreekt het vaak aan scholingsaanbod voor hoger opgeleide professionals die transitieprocessen coördineren. Deze groep heeft behoefte aan multidisciplinaire kennis en vaardigheden zoals systeemdenken, stakeholdermanagement en procesregie. Het project speelt in op deze behoefte door leeromgevingen te creëren waarin professionals samen leren, reflecteren en oplossingen ontwikkelen voor urgente transitie-uitdagingen.
Over het project
Het lectoraat Docentprofessionalisering en blended onderwijs en Erasmus Center for Energy Transition ontwikkelen, ontwerpen en implementeren transitiearena’s waarin professionals uit verschillende organisaties samenwerken aan gedeelde vraagstukken. De arena’s zijn gericht op drie kernthema’s: energietransitie, grondstoffentransitie en klimaatneutrale bedrijfsvoering. In zes bijeenkomsten werken deelnemers aan een gezamenlijke visie en leeroplossingen, ondersteund door een facilitator. Het project is onderdeel van een bredere leven lang ontwikkelen(LLO)-aanpak en wordt uitgevoerd in samenwerking met het Centrum voor Energietransitie van Hogeschool Rotterdam en de Erasmus Universiteit.
Elke arena start met het formuleren van een urgent en gedeeld vraagstuk. Een facilitator begeleidt het proces, waarbij deelnemers via een Theory of Change reflecteren op hun leerbehoeften en oplossingsstrategieën. De opbrengsten worden vertaald naar concrete leeroplossingen, zoals cursussen of vervolgtrajecten. Reflexieve monitoring op individueel en organisatieniveau zorgt voor doorontwikkeling van de methodiek.
- Ontwikkeling van drie pilotarena’s rond transitievraagstukken
- Versterking van competenties bij professionals in het HIC
- Nieuwe leeroplossingen en cursussen op basis van praktijkinzichten
- Versterking van de lerende cultuur binnen organisaties
- Onderzoek naar de effectiviteit van de arena-aanpak
Het project is een samenwerking tussen Hogeschool Rotterdam, Erasmus Universiteit en bedrijven zoals Shell, Van Oord, Vopak, Rabobank en Dura Vermeer. De partners brengen praktijkervaring in en leveren input voor de leeroplossingen. Samen wordt gewerkt aan het versterken van het lerend vermogen in de sector.
Het project richt zich op Leven Lang Ontwikkelen (LLO) en is daarmee complementair aan het reguliere onderwijs. Binnen het project worden leeroplossingen ontwikkeld voor professionals die werkzaam zijn in het Haven Industrieel Complex. Hogeschool Rotterdam en Erasmus Universiteit dragen bij vanuit hun expertise op het gebied van ervarend leren, kennisdeling en onderwijsontwikkeling voor werkenden. De resultaten van de transitiearena’s worden gebruikt om het aanbod voor professionals te verrijken en te verbreden, onder andere via het Centrum voor Energietransitie. Studenten zijn niet direct betrokken, maar de inzichten uit het project kunnen op termijn bijdragen aan het versterken van de leercultuur binnen opleidingen en aan de aansluiting tussen onderwijs en werkveld.
Projectfeiten
Looptijd 2025-2028 |
Financiering LLO-Katalysatorregeling |
Lectoraat |
|