Menu English

Succesvolle aanpakken van MBO-studenten in een kwetsbare positie.

Publicatiedatum: 01 september 2016

In deze studie bestuderen onderzoekers en praktijkpartners welke elementen van de geïmplementeerde interventies zowel inhoudelijk als implementatie-technisch succesvol zijn en welke mechanismen (het verhogen van motivatie, positieve leerervaringen, vergroten van werknemersvaardigheden, zelfregulatie, zelfwaardering en veerkracht) bijdragen aan een doorlopende onderwijsloopbaan, leidend tot een passende (vervolg)opleiding en duurzame (arbeids)participatie.

Toon:

Projectbeschrijving

Onderwijsinstellingen moeten studenten succesvol door het onderwijs leiden en zorgen dat zij doorstromen naar een passende (vervolg)opleiding en duurzame (arbeids)participatie. Om dit mogelijk te maken voor kwetsbare studenten op mbo-niveau 1 en 2, richten MBO’s zich op samenwerking met partners uit de jeugdhulp, toeleidend/afnemend onderwijs en het bedrijfsleven. In deze studie bestuderen onderzoekers en praktijkpartners welke elementen van de geïmplementeerde interventies zowel inhoudelijk als implementatie-technisch succesvol zijn en welke mechanismen (het verhogen van motivatie, positieve leerervaringen, vergroten van werknemersvaardigheden, zelfregulatie, zelfwaardering en veerkracht) bijdragen aan een doorlopende onderwijsloopbaan, leidend tot een passende (vervolg)opleiding en duurzame (arbeids)participatie.

Tijdens dit praktijkgerichte onderzoek wordt de verbetercyclus van de deelnemende MBO’s in kaart gebracht en gevoed door onderzoeksresultaten over de werkzame mechanismen van interventies van de individuele MBO’s. Doel van deze studie is (de implementatie van) de ontwikkelde interventies te versterken, te verduurzamen en tussen de deelnemende MBO’s onderling uit te wisselen. Het beschikbaar maken van betrouwbare informatie over de werkzame mechanismen en succesvolle implementatie- en opleidingsstrategieën van en voor MBO-professionals en landelijke opschaling van deze kennis draagt bij aan een innovatie- en kwaliteitsverbetering van het MBO en een betere aansluiting bij het HBO.

Verbinding met het onderwijs

Deze studie is ingebed in het Instituut voor Lerarenopleidingen en biedt ruimte voor onderwijsontwikkeling, aansluiting van minoren, bacholorproef opdrachten en afstudeerbegeleiding. Mogelijkheden voor promotie-plekken worden in de herfst van 2019 verkend.