Resultaten
Dit proefschrift heeft laten zien dat ook andere activiteiten dan voorlezen geschikt zijn om de kwaliteit van ouder-kind interacties te stimuleren. Praatplaten bleken veelbelovende activiteiten voor vroege interventie, in het bijzonder vanwege de mogelijkheid om kinderen actief te laten deelnemen aan het gesprek en abstracte gesprekjes uit te lokken, waaronder het maken van inferenties. Vaardigheden zoals inferenties kunnen maken zijn belangrijk voor de latere leesontwikkeling. Daarnaast maken de bevindingen duidelijk dat een goede implementatiekwaliteit van gezinsprogramma's niet vanzelfsprekend is. De la Rie onderstreept daarom het belang van aandacht voor implementatiekwaliteit, zowel in onderzoek als in de praktijk. In toekomstige evaluatiestudies van gezinsprogramma's zou meer aandacht moeten worden besteed aan implementatiekwaliteit om al dan niet optredende effecten te kunnen duiden. In de praktijk is het belangrijk om de implementatie van een gezinsprogramma systematisch voor te bereiden. Daarbij is aandacht voor differentiatie in programmadoelen, -materialen en -overdracht essentieel om de doorgaans diverse groep van deelnemende gezinnen beter te ondersteunen.
Klik op de cover van het proefschrift om de e-publicatie te lezen.
- Publicatie van Kenniscentrum Talentontwikkeling:
Implementation quality of family literacy programmes: a review of literature - Publicatie van Kenniscentrum Talentontwikkeling:
The role of type of activity in parent–child interactions within a family literacy programme: comparing prompting boards and shared reading -
Artikel:
Gezinsprogramma’s hebben weinig effect op taalontwikkeling - Artikel:
Gezinsprogramma’s schieten tekort bij taalstimulering - Artikel:
Inzicht in rol gezinsprogramma’s bij ontluikende geletterdheid
Het artikel ‘Implementation quality of family literacy programmes: a review of literature’ dat op basis van dit onderzoek werd geschreven viel in de prijzen.