Menu English

Kennisbasis en kennisdeling voor Blended Onderwijs

Onderbouwd vormgeven aan Blended Onderwijs

Publicatiedatum: 19 mei 2021

De Instellingen voor Hoger Onderwijs in Nederland bewegen mee met de tijd en ontwikkelen hun onderwijs richting Blended Onderwijs. Hoewel digitale middelen al heel lang een integraal onderdeel uitmaken van de uitvoering van ons onderwijs, is er momenteel veel aandacht voor het ontwikkelen van een doordachte mengvorm van onderwijs op locatie en online leeractiviteiten, waarvan zowel de docent als de student kan profiteren. Via projecten binnen dit thema rust Kenniscentrum Talentontwikkeling onderwijsprofessionals uit met relevante kennis, waarmee zij strategisch kunnen handelen en beslissingen kunnen nemen met betrekking tot de implementatie van Blended Onderwijs.

Toon:

Onderzoek

Projectbeschrijving

  • Zowel binnen de organisatie als op landelijk niveau bestaat behoefte aan een kennisbasis waarmee Blended Onderwijs op een onderbouwde manier vormgegeven kan worden.
  • De bedoeling van projecten binnen dit thema is om professionals in het Hoger Onderwijs uit te rusten met relevante informatie waarmee ze strategisch kunnen handelen en beslissingen kunnen nemen met betrekking tot de implementatie van Blended Onderwijs.
  • Projecten binnen dit thema zouden aangemerkt kunnen worden als adviestrajecten, waarbij het onderzoek responsief is aan de opgemerkte behoeftes in het veld. Advies wordt in dit geval zowel geleverd op basis van vraagsturing als op basis van de inschatting van benodigde kennis zonder dat daarvoor specifiek opdracht is gegeven door stakeholders. In het laatste geval wordt gemonitord hoe het advies ontvangen wordt.
  • Dit project maakt deel uit van zowel de agenda van de Werkplaats Onderwijsleertechnologie van Hogeschool Rotterdam als van de agenda van het landelijke Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT (met betrokkenheid van VvH, NRO, VvU, Surf, MinOCW).
  • De aanpak hangt af van de manier waarop vraagarticulatie plaats vindt en daarmee van de manier waarop daar het beste op kan worden aangesloten. In het ene geval is een systematische review van literatuur gewenst, in een ander geval wordt praktijkonderzoek opgezet, gevraagd om een presentatie, een consultatie, of een andersoortig product waarmee de gevraagde kennis ontsloten wordt.