Versnellen in de beroepskolom: onderzoek naar de versnelde doorlopende leerroutes Talentontwikkeling Techniek en het Groene Lyceum

Publicatie van Kenniscentrum Talentontwikkeling

A. Meijden,van der, H.J.A. Biemans, H. Mariën, E.B. Klatter, J. Harbers, C. Oprel, F. Kreutz, L. Magereij, E.J. Schooten,van, M. Boogaard, W. Diggelen,van | Rapport | Publicatiedatum: 30 juni 2020
Versneld door het (v)mbo Elke leerling kan na de basisschool kiezen voor verschillende routes die leiden naar het hbo. Wie praktisch is ingesteld kan starten in het vmbo, dat via het tussenstation van de havo (in 6 jaar), of via het meer op de beroepspraktijk gerichte – mbo (in 7 of 8 jaar), voorbereidt op het hbo. Er worden ook diverse aangepaste leerroutes aangeboden voor leerlingen die een snelle doorstroom naar het hbo met de beroepsroute willen combineren. Veelal gaat het om samenwerkingsverbanden van vmbo-, mbo- en (soms) hbo-instellingen die programma’s aanbieden voor leerlingen/studenten met een sterk praktijkgerichte oriëntatie. Onderzoek naar praktijkgerichte routes Dit driejarige onderzoeksproject brengt twee van deze routes in beeld: Talentontwikkeling Techniek (TOT) en het Groene Lyceum (hGL). Deze praktijkgerichte routes vormen met name een interessant alternatief voor de theoretisch ingestelde havoroute richting het hbo, omdat studenten in de praktijkgerichte routes versneld het vmbo-mbo-traject doorlopen. Zowel TOT als hGL bestaan al meerdere jaren. De routes zijn los van elkaar ontwikkeld, elk binnen hun eigen context: hGL in de landelijke groene sector (waarbij dit onderzoek zich richt op Noord-Nederland), TOT in het technische domein in de regio Drechtsteden-Gorinchem.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie