Menu English

Studiesucces

Publicatie van Kenniscentrum Talentontwikkeling

E.B. Klatter | Lezing | Publicatiedatum: 20 juni 2017

van rendement naar engagement

Studiesucces wordt geassocieerd met rendementscijfers, oftewel het diplomarendement. Daarmee staat studiesucces symbool voor de eindstreep van de opleiding. Als zodanig staat het begrip ver af van de docent voor de klas of van een docententeam. Studenten zelf spreken al helemaal niet in termen van diplomarendement. Studiesucces lijkt derhalve een management issue. Toch raakt succesvol studeren alle betrokkenen op elk niveau van het onderwijs. Hoe zijn de verschillend gevoelde belangen onderling te overbruggen zodat studiesucces een richtinggevend concept wordt voor, en van alle betrokkenen? In deze openbare les bespreekt lector Ellen Klatter de inhoudelijke betekenis van studiesucces. Van de drie doelen die het hbo kent, te weten kwalificatie, socialisatie en subjectivering, worden hogescholen door de overheid voornamelijk beoordeeld op het eerste doel. Echter, aandacht voor studiesucces vraagt expliciete aandacht voor de volle breedte van deze drievoudige doelstelling, in samenhang.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie