Persoonlijkheid van kinderen met disruptief gedrag en de vorming van vroege therapeutische alliantie bij de behandeling van disruptief gedrag

Publicatie van Kenniscentrum Zorginnovatie

E. Groot-Zijlstra,de, P. Vuijk, J. Liber, G. Boo,de | Artikel | Publicatiedatum: 15 december 2016
Uit meta-analyses is gebleken dat er een positief verband is tussen therapeutische alliantie en behandelresultaat, met name uit studies naar de effecten van behandeling van disruptief gedrag bij kinderen. Een therapeutische alliantie vormt zich mede onder invloed van persoonlijkheidstrekken, terwijl ook is gebleken dat bijvoorbeeld psychopathische trekken behandeluitkomsten negatief beïnvloeden. Kinderen met disruptieve gedragsproblemen laten in het algemeen sterkere psychopathische trekken zien dan kinderen zonder deze problemen.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie