Lespakket Meer dan handig

Publicatie van Kenniscentrum Zorginnovatie

S.R. Hilberink, M. Cardol | Andersoortig materiaal | Publicatiedatum: 01 maart 2016

een andere kijk op de rol van hulpmiddelen in het leven van gebruikers

Doel van het lespakket Meer dan handig is dat studenten in het hoger beroepsonderwijs inzicht krijgen in de uiteenlopende rollen die hulpmiddelen vervullen in het leven van gebruikers. Vanuit een Disability Studies perspectief wil dit lespakket studenten uitnodigen om anders te gaan kijken naar de rol van hulpmiddelen in het leven van mensen met een beperking. Er komen in de toekomst steeds meer mensen die gebruik zullen maken van hulpmiddelen, onder andere door toenemende prevalentie van chronische aandoeningen en het feit dat we steeds ouder worden. Voor mensen die in de beroepspraktijk te maken krijgen met hulpmiddelengebruik is het belangrijk dat ze inzicht hebben in wat het gebruiken van een hulpmiddel betekent. Een hulpmiddel doet veel meer dan praktische problemen oplossen voor de gebruiker. Zo kan een hulpmiddel zorgen voor een uiterlijke verandering, waardoor gebruikers zich juist meer ‘anders’ kunnen voelen dan voorheen. Of een hulpmiddel kan juist worden ingezet door gebruikers om een verhaal te vertellen over zichzelf aan anderen: een bron van identiteit. Verder brengt de komst van een hulpmiddel ook vaak verschuivingen teweeg in de verdeling van zorgverantwoordelijkheden thuis. Kortom: hoe en wanneer mensen een hulpmiddel gebruiken en wat daarbij voor hen van belang is, kan alleen begrepen worden als we breder kijken naar hoe hulpmiddelen en gebruikers met elkaar in interactie zijn.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie