Elke leerling verdient de kans om zijn of haar talenten volledig te ontwikkelen. Toch worden leerlingen nog te vaak geconfronteerd met lage verwachtingen. Daarom is aandacht voor de didactiek van hoge verwachtingen urgent en actueel. In deze lectorale rede opent Jarise Kaskens een nieuw hoofdstuk in het lectoraat Didactiek van hoge verwachtingen van Hogeschool Rotterdam. Hoge verwachtingen uitspreken is niet genoeg – het gaat om het doen: het zichtbaar maken in gedrag. Kaskens beschrijft hoe hoge verwachtingen ontstaan, hoe ze leerprestaties, motivatie en zelfvertrouwen beïnvloeden, en hoe onderwijs, onderzoek en professionalisering elkaar kunnen versterken in het bouwen aan een cultuur van hoge verwachtingen – van basisschool tot hoger onderwijs.
Hoge verwachtingen ‘doen’: didactiek van hoge verwachtingen als hefboom voor gelijke kansen
Publicatie van Kenniscentrum Talentontwikkeling
J.M.M. Kaskens | Boek | Publicatiedatum: 09 december 2025lectorale rede