Evidence-based practice voor paramedici: gezamenlijke, geïnformeerde besluitvorming (vijfde druk)

Publicatie van Kenniscentrum Zorginnovatie

P. Hoegen, Guus Munten, C.H.Z. Kuiper, J.A.C. Verhoef | Boek | Publicatiedatum: 01 juli 2020
Om goede en verantwoorde zorg te kunnen bieden, streeft de paramedicus naar evidence-based practice (EBP). EBP is het zorgvuldig, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige beste bewijsmateriaal (bewijs en evidence) om beslissingen te nemen met individuele cliënten (en/of hun naasten) over goede of gewenste zorg of behandeling. Het boek is als volgt opgebouwd: Deel I is een introductie in het gedachtegoed, de methodiek en gezamenlijke besluitvorming. Deel II behandelt het verzamelen en beoordelen van de collectieve kennis van cliënten en paramedici (evidence) en van bewijs vanuit verschillende onderzoekstypen (richtlijnen, systematische reviews, interventie-, diagnostisch en kwalitatief onderzoek). Deel III biedt concrete handvatten voor de toepassing van EBP en gezamenlijke besluitvorming in de dagelijkse praktijk. Evidence-based practice voor paramedici is geschreven door professionals en onderzoekers en is bedoeld voor paramedici, studenten en docenten van paramedische opleidingen. Ook beleidsmedewerkers, onderzoekers en managers in de zorg kunnen dit boek gebruiken bij het toepassen en implementeren van EBP in het eigen handelen of in een organisatie.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie