In deze publicatie, die onderdeel is van zijn lectorale rede, introduceert Frank Berkers het idee van de waardengedreven collectieve onderneming als ideaaltype en handvest voor het ondersteunen van de nieuwe economie. Dit idee bouwt voort op het uitgangspunt dat economie het welzijn van iedereen inclusief toekomstige generaties centraal moet stellen en dat daarvoor de mate van activiteit van de mensheid weer binnen planetaire grenzen moet worden gebracht. Om dit te bereiken is diepgaande en volhoudbare samenwerking tussen ondernemingen onderling (en andere actoren) noodzakelijk.
Het vormgeven van samenwerkingen tussen ondernemingen is in de praktijk nog niet zo eenvoudig, en de economische opleidingen negeren de mogelijkheden die collectiviteit tussen ondernemingen bieden. Frank Berkers combineert daarom uitgangspunten van duurzame en collaboratieve businessmodellen, de commonsbeweging, de coöperatieve beweging en de organisatienet werkvorming om tot een bewezen en in de praktijk en onderwijs gebrachte ontwerpaanpak te komen. Het realiseren van een nieuwe economie aan de hand van collectieve ondernemingen vraagt ook om een nieuw bedrijfs economisch narratief, inzichten in het functioneren van ecosystemen en leiderschap op het gebied van samenwerking.
Economie van de tussenruimte: collectief ondernemen voor een economie die wérkt
Publicatie van Kenniscentrum Business Innovation
F.T.H.M. Berkers | Boek | Publicatiedatum: 27 november 2025lectorale rede