Duurzaam renoveren

Publicatie van CoE HRTech

H. Nunen,van | Artikel | Publicatiedatum: 21 december 2016
#DuurzaamRenoveren - artikel in kennisbank Bestaande Woningbouw - bestaandewoningbouw.nl Verslag van een workshop met docenten en studenten van Hogeschool Rotterdam in het kader van ‘Duurzaam Renoveren’. Tijdens die workshop hebben we aan de hand van de thema’s duurzaamheid, betaalbaarheid, kwaliteit en (woning)verbetering gezocht naar de overlap tussen deze thema’s. Die overlap moet bijdragen aan de opschaling van Duurzame Renovatie. Bij de logische vraag wat duurzaamheid is, werden diverse invullingen gegeven. Een aantal hiervan hadden betrekking op de levensuur van een gebouw. Vanuit mijn eigen perspectief vind ik dat de levensduur van een woning minimaal gemiddeld 120 jaar is(1). Gebaseerd op de markt, maar ook gezien de vervangingssnelheid van onze voorraad moeten woningen ook wel zo lang mee gaan, anders ontstaat er een woningtekort. Maar het ging niet zozeer over wát dan de levensduur is, maar de nadruk werd gelegd op het afstemmen van levensduren van onderdelen van een woning op het geheel. Natuurlijk is dat niet nieuw, het is de grondgedachte van het drager inbouw principe van Habraken(2).‘Bouw niet voor de eeuwigheid’ en ‘materialen met een lange levensduur niet toepassen op gebouwen met een korte levensduur’ werden door de deelnemers genoemd in het licht van duurzaamheid. Dit gaf aanleiding om nog eens na te denken over het integraal ontwerpen, en het afstemmen tussen bouwen (investeren) en onderhouden (beheren), een onderwerp dat bij de bespreking van het thema betaalbaarheid weer terugkwam.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie